Lauren Oliver könyv bármikor jöhet, igaz, a Pánikot még mindig nem olvastam, a Roomstól pedig elrettentettek a
kritikák. De bíztam benne, hogy a Vanishing
Girls szuper lesz.
Nick
családja szétesőben. A szülei elváltak, az anyja zombi üzemmódban tölti a
napokat, az apja alkoholhoz nyúlt, és beújított magának egy új nőt, a húga,
Dara pedig az ominózus márciusi balesetük óta nem áll vele szóba. Sőt, minden
alkalmat megragad arra, hogy elkerülje, így nem is találkoznak. Dara Nicket
hibáztatja a balesetért, ami elcsúfította őt. Az anyja egy vurstliban szerez
Nicknek nyári munkát, ahol újból találkozik Parkerrel. Parker valaha Nick
legjobb barátja volt, de mióta összejött Darával, a kapcsolatuk eléggé
megromlott. A lakóhelyük állóvizét egy kislány, Madeline Snow eltűnése kavarja
fel, és a rejtélynek hamarosan szerves részese lesz Nick is, amikor Dara is
eltűnik.
„Azt hiszem, az a legjobb dolog az
eltűnésben, amikor az emberek téged keresnek, és könyörögnek, hogy gyere haza.”
Elég vegyes
érzelmeket váltott ki belőlem a Vanishing
Girls. Minden logikai és egyéb hibája, a vontatottsága ellenére szerettem
olvasni, mert Lauren Oliver könyvet olvasni mindig jó élmény. A stílusa annyira
magával ragadó, hangulatos és szép, hogy hiába nem vagyok elégedett a
történetvezetéssel, elmerülök az általa megálmodott világban. A Vanishing Girls nagy része egy
vurstliban játszódik, és olyan élénken festette meg előttem a helyszínt, hogy
szinte én is ott dolgoztam Nickkel és Parkerrel együtt. Tud írni ez a nő, ez
nem kérdés!
Tehát a
szavakkal nincs is gond, de egyéb területeken viszont igen. Kicsit úgy éreztem
ennél a történetnél, hogy Oliver újra akarta teremteni a Mielőtt elmegyeket. Hiába tudhat már számos könyvet a háta mögött,
sokan azóta is a debütáló könyvét tartják karrierje csúcspontjának. Az elején
felidéződtek bennem a Mielőtt elmegyekkel
kapcsolatos emlékek, hogy mennyire utáltam, mikor belekezdtem, hogy alig tudtam
haladni vele, annyira taszított a protagonista, aki aztán bámulatos
jellemfejlődésen ment keresztül, és egy csodálatos sztori kerekedett ki a
szörnyű kezdésből. Ez a könyv viszont csak erőlködik ebben a tekintetben, és
valójában lehet, hogy csak a hasonló karakterek és helyszín miatt támadt
utánérzetem.
A Vanishing Girlsben egy testvérpár a
főszereplő: Nick és Dara, akik egykoron imádták egymást, mára viszont a
kapcsolatuk negatív tartományba csapott át. Akkor kezdődtek a bajok, amikor
Dara átment ribancba, mind külsőleg, mind belsőleg, miközben Nick továbbra is a
család fehér báránya maradt. Így még inkább kiéleződtek a lányok közti
ellentétek, és végül teljesen elmérgesedett a helyzet. Két nézőpontból követjük
végig a történéseket, bár Nick gondolatai vannak túlsúlyban.
A Vanishing Girls megnehezíti az olvasó
dolgát, ugyanis nincsenek szerethető szereplők. Mindkét lány gyenge, és
idegesítően sokat hibáznak. Egyikük fejében sem szerettem lenni. Van két
unokahúgom, akik hajlamosak panaszkodni a másikra, és egy szituációt totál
ellentétesen beállítani, amiben természetesen mindig a másik fél a hibás, te
meg döntsd el, mi az igazság. Ebben a történetben is ugyanez van: Dara irigy
Nickre, amiért jó gyerek, prominens tanuló, ám ahelyett, hogy a nővére
nyomdokaiba lépne, elmerül az alkohol és a drogok világában. Nick szerint
viszont Dara az, aki népszerű, aki szép, akit mindenki szeret, bármit megtehet,
amit csak akar. A viselkedésük és a tetteik alapján egyikükkel sem tudtam
azonosulni, inkább szánni mindkettőjüket, hogy képtelenek arra, hogy igazából
szeressék egymást. Tudom, hogy van ilyen, de furcsa belegondolnom, mikor
világéletemben szerettem volna egy korban hozzám közel álló testvért, akivel
bármit megoszthatok. Egyszerűen csak nem tudom megérteni, hogy
akiknek ez megadatott, miért nem becsülik meg.
„Néha az emberek már nem szeretnek többé. Ezt
a sötétséget sosem lehet helyrehozni, nem számít hányszor kel fel a hold,
hányszor tölti meg gyenge fénnyel az eget.”
A történések
két idősíkon futnak: azelőtt és azután, mégis az azelőtti jelenetek nem túl
erősek, nem alapozzák meg a régi szoros köteléket, ami korábban létezett a
lányok között, csak a baleset körül "sertepertélnek". Mondjuk Nick egy csomószor visszaemlékszik jelentéktelen
gyerekkori emlékekre, amikből megtudjuk, hogy Nick, Dara és Parker állandóan
hármasban játszottak.
A romantika
sem működött nálam ebben a könyvben. Elég hamar nyilvánvaló, hogy Nick legjobb
barátja, Parker lesz minden konfliktus fő katalizátora, és személy szerint
semmit sem utálok jobban, mint a testvérek közötti szerelmi háromszöget. Nekem
ez így gyomorforgató a köztes fél részéről, másrészt szomorú a testvérek
részéről. Miért rivalizálnak egymással, miért nem a testvéri kötelékük
fontosabb? A felállás miatt nem tudtam megkedvelni a srácot, a háromszöges
huzavona meg az őrületbe kergetett a végére.
A vége! A Vanishing Girls vége megér egy misét. Ez
azon könyvek egyike akar lenni, aminek a végén eldobod az agyad, alig kapsz
levegőt a sokktól, és próbálod megemészteni, hogy mi történt. Jó lett volna
ezzel az érzéssel elbúcsúzni, mikor az utolsó laphoz értem. Sajnos a probléma
ott kezdődik, hogy a könyv elején kitaláltam a gigászi csattanót, annyira
logikusnak tűnt. De persze elvetettem, mert Oliver olyan trükköt alkalmaz, ami
ellehetetleníti ezt az elképzelést. Mégis, minden nyilvánvaló képtelensége
ellenére kerestem a jeleket, a nyomokat, és sajnos annyira szemet szúróak
voltak, hogy még féltávnál sem jártam, már 100%-ig biztos voltam benne. Úgy,
hogy Oliver ellentmondott nekem. De hiába tette, tudtam, hogy átver, és amikor
már eltántoríthatatlanul ragaszkodtam ahhoz, hogy igazam van, nem kellett hozzá
sok sütnivaló, hogy összeragasztgassam a történet darabkáit, nyomban meglettek
az okok, meglett az esemény, már csak a hogyan kérdése volt kétséges. És ez a
hogyan hajtott tovább előre meg a pontos részletek iránti érdeklődés.
Két fő
rejtély van végigráncigálva a könyvön: az ominózus baleset, és hogy milyen
dolgot művelt Nick és kivel, ami szigorúan titkos. Ezek nem egyszer vannak
megemlítve a könyvben, hanem idegesítően túl van hangsúlyozva a fontosságuk.
Ezek nélkül nem lenne könyv. A stratégia az lehetett, hogy amikor az olvasó
elunja magát, be kell dobni csontként a varázsszavakat, hogy az olvasó
ráharapjon, és a kíváncsisága ne múljon el. Az gondolom egyértelmű, hogy nem éppen egy feszültséggel teli, akciódús sztoriról beszélünk.
És itt jön a
képbe, ami nem működött nálam a történetben: az információkivágás. Ez egy jól
bevált írói eszköz lehet abban az esetben, ha valami olyan szörnyűség történik
a főhőssel, amivel nem akar szembesülni, és amikor megtörténik az olvasó
beavatása, a karakter elért arra a pontra, hogy képes továbblépni. Fontos
szempont, hogy senki más nem tudja, mi történt a főhőssel! A Vanishing Girlsben mindenki tisztában
van az eseménnyel, és mégis mindenki rébuszokban beszél. Fogalmam sincs, hogy
feltűnt-e volna, ha nem jövök rá a csattanóra, de a tudás birtokában a
dialógusok mesterségesnek és precízen megtervezettnek hatottak, sütött belőlük
az írói kétértelműség, és ha távolról szemlélem az egészet, egyáltalán nem
tűnik logikusnak. Természetes, hogy lábujjhegyen járkálnak az emberek a téma
körül, a baleset részletei körül, Dara könnyelmű viselkedése és a Nick-Dara
kapcsolat körül, de itt bárki, aki csak megemlíti, pont úgy reagál, hogy
véletlenül se derüljön ki semmi az olvasó számára. Ráadásul két szemszög van,
és mindketten balesetként hivatkoznak rá, ha eszükbe jut (bár ez még a kevésbé
problémásabb, hogy miért, az menet közben kiderül.)
Mindehhez szervesen
illeszkedik a Madeline Snow sztori, amivel kapcsolatban szintén azt éreztem,
hogy a létezése csak a Nick-Dara kapcsolatot szolgálja, egyéb funkciója nincs.
Ha nem létezne, nélküle Nick nem vonhatná le azokat a következtetéseket, amiket
megtesz. Nem tudom, mennyire világos, amit mondani akarok. Nyilván ez egy
történet, ami így lett kitalálva, hogy egyik eleme kapcsolódik a másikhoz, de
olvasás közben az író szándékát éreztem, nem magát a történetet, ahogy a szálak
összesimulva egybefonódnak, és ez kizökkentett rendesen.
Szóval nem
tudom, hogyan vélekednék a csattanóról, ha nem jövök rá. Vannak, akik
gyanútlanok maradtak, vannak, akiknek hozzám hasonlóan leesett. Azon
gondolkoztam, hogy talán Oliver direkt, ilyen nyilvánvalóan írta meg ezt így,
hogy egy kicsit hülyét csináljon az olvasójából, aki tudja, amit tud, pedig az
lehetetlen. Nem az író hibája, de pont néhány könyvvel ezelőtt
olvastam ugyanezt a fordulatot, a különbség viszont az, hogy abban a történetben megvolt a létjogosultsága az egésznek,
és ez a szembeállítás még inkább kiemeli ennek a könyvnek a hibáit. Pedig ott
is rájöttem a dologra, bár közel sem ilyen hamar, de mégsem vont le az élvezeti
értékéből, mert azt kell mondjam, jóformán elvárás volt.
A lényeg, hogy az információ birtokában nem
tudott működni nekem ez a könyv, nem tudtam más szemmel nézni rá, úgy tenni, mintha
meg kéne lepődnöm. Ettől függetlenül jó olvasmánynak tartom, ha csak a stílusa
miatt, akkor amiatt. Azt hiszem, a Vanishing
Girls mindenképpen egy olyan könyv, amiről érdemes beszélni, és ami valamit
mindenképpen ki fog váltani az olvasóból.
Értékelés: 4/5
Borító: 5/5
Kiadó:
HarperCollins
Megjelenés
éve: 2015
Oldalszám:
357
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése