Főhősünk, Jonas hamarosan betölti a tizenkettedik életévét,
és onnantól kezdve nem számolják a korát, mert nem számít többé. Ugyanolyan
egyenrangú felnőtt lesz, mint mindenki más, és ezt nem különböztetik meg olyan
felesleges tényezőkkel, mint egy szám. A világban, amiben Jonas lakik, senki
sem dologtalan, már egészen kicsi koruktól kezdve a gyerekek önkéntes munkát
vállalnak, hogy a társadalom javát szolgálják. Az egész létezésüket szigorú
szabályok határozzák meg, és a kihágásokat nem egy dádával büntetik, hanem az
elbocsátással, amiről persze senki sem tudja, hogy pontosan mit jelent. Nem
kell sok sütnivaló, hogy az olvasó kitalálja, hogy az elbocsátott lakosokra
milyen sors vár, és ez már önmagában megdöbbentő, hiszen nem érti, hogy a
polgárok hogy lehetnek ennyire naivak. A válasz pofonegyszerű: ők hisznek abban
a világban, amiben élnek, és soha semmit nem kérdőjeleznek meg, elvégre a
tökéletes világról beszélünk.
Érződik Orwell hatása a regényen, csak a nyomasztó hangulata
és az agyátmosás súlyossága hiányzik. A mindenhol jelen lévő és mindent halló
hangszórók egy az egyben az 1984-et
idézik, ahol a Nagy Testvér mindent lát. Itt sincs ez másként. A lakosok észre
sem veszik, hogy a surveillance behatárolja a viselkedésüket, és nem lehetnek
szabadok, rabjai ennek a tökéletes világnak. De ha jobban belegondolunk, miért
is kéne elégedetlenkedniük? Hiszen mindent megkapnak az élettől, amire
szükségük van ahhoz, hogy teljes értékű életet élhessenek. Van ételük,
ruházatuk, családjuk, és a monoton napi robot leköti őket a szürke
hétköznapokban. Nem elég mindez?
Persze erre azonnal rávágjuk, hogy az egész hülyeség. Az
ember nem egy lelketlen gép, akinek az rendeltetett, hogy monoton munkát
végezzen egész életében. Hanem az a fontos, hogy az érzelmeink révén megéljük
az életünket. Ebben a társadalomban nincsenek érzelmek. Érzelmek nélkül semmik
vagyunk, és nincs értelme az életnek. Emiatt figyelemfelkeltő az a karikatúra,
ami megjelenik a lapokon. A karakterek minden egyes nap megvitatják az
álmaikat, és próbálják elemezni azt amolyan freudi szinten, illetve az
érzéseiket is értelmezik. De ezek nem „olyan” érzések, ahogy Jonas is
megállapítja, mikor már nem vak többé.
Kissé furcsállottam, hogy a szerző mágikus realizmusra valló
jegyeket is beleszőtt a történetbe. Ezzel akarta megszínesíteni vagy inkább
kifakítani a sztorit: hiszen itt nem csak a hétköznapi élet szürke, hanem
minden, de tényleg minden. Én valami nagyobb dologra számítottam ezzel
kapcsolatban, de így csak simán meglepődtem, és elgondolkoztam, hogy mennyit
jelenthet egy-egy szín, pedig milyen kis apróság, amit lehet, nem is értékelünk
eléggé. De nagyon érdekes aspektusa volt a regénynek, ahogy előkerült ez a
téma. A világábrázolás tehát nem süllyed komoly mélységekbe a hátterét
illetően, nem tudjuk, mikor, hogyan jött létre ez a társadalom, arról nem
beszélve, hogy olyan elemekről számolt be az örökítő, ami reálisan nem
lehetséges. Valahogy mégsem gondolom, hogy ebbe bele kéne kötni, mert olyan kis
egyszerű stílusban adja elő a gondolatokat, és talán így még nagyobbat is
ütnek, mintha minden fölöslegesen és részletesen túl lenne magyarázva. Azért nem is igyekeztem olvasni a könyvet korábban annak
ellenére, hogy disztópia és a zsánert imádom, mert azt hittem ez ilyen
gyermeteg mesés történet lesz, de nem az. Ne tévesszen meg senkit a műfaji és a
korhatári besorolása, és nem feltétlen kisgyerekek kezébe adnám, olyan súlyos
gondolatokat tartalmaz.
A regény első fele kifejezetten jóra sikerült, nagyon
élveztem. A szerző annyira felcsigázza az ember érdeklődését, hogy
legszívesebben csak olvastam és olvastam volna tovább. Aztán miután Jonas
elkezdte az őrző tisztséggel kapcsolatos tanulást, valahogy elveszett a
lendület. Ekkor még mindig ötcsillagos volt a könyv, hiszen ekkor szembesültünk
a társadalom fekete foltjaival, és az erkölcsi kérdésekkel. A leginkább
megdöbbentő elem az apa, majd Fiona volt. Már említettem miért, de így, amikor
konkrét példákon keresztül került bemutatásra az egész procedúra, csak
szörnyülködni tudtam. De vajon van-e jogom hozzá, hogy elítéljek bárkit is? Mert
az én megítélésem az nem ugyanaz, mint az abban a világban élőké, akiknek sosem
volt lehetőségük szabadnak lenni, és mindig szabályok alapján cselekedtek. Ha
eddig senki sem állt ki egy ellentétes véleménnyel, mert hittek abban, hogy
amit cselekszenek, helyes, akkor az tényleg olyan rossz? Igen, rossz, de ha ők
nem tudják, hogy az? Ha a meggyőződésük szerint az elbocsátás az csak egy út
egy másik helyre, ahol minden szép és jó?
Mindez egyébként gyönyörűen bemutatja a
birkacsorda-effektust. Mikor van egy felsőbb utasítás, aminek senki sem mond
ellent, mert úgy vélik, hogy az helytelen lenne. Mindenki követi azt, amit
mások egyszer előírtak, és eszükbe sem jut egy percre megállni, és
elgondolkozni, hogy hoppá, itt valami nem stimmel. De ha tisztában is vannak azzal, amit
művelnek, az nekik nem jelent semmit, hiszen nincsenek rendes érzelmeik. Ha nem
szednék a Bolydulás elleni gyógyszert, akkor lehetséges, hogy nem úgy
viselkednének, ahogy. A gyógyszer kérdésében is ugyanaz áll fenn: egyszer
valaki kitalált valamit, és akkor az úgy van. Az nem lehet helytelen. A
tömeggondolkodás abban is megjelenik, hogy a különböző korú gyerekek évenkénti
ceremóniáján mindenki egyforma ajándékban részesül, ez is csak megerősíti
mindazt, hogy mindenki egyforma, nincs az embereknek egyéniségük.
A szerkezeti arányaiban a regény nem tökéletes. A felvezetés
remek, és még az is rendben van, ahogy Jonas elkezd ismerkedni az emlékekkel,
felnyílik a szeme, és csalódik az egész világban. De ezután olyan elnagyolt
lesz a cselekményvezetés. A semmiből hirtelen kitalálja a mentorával, hogy itt
változtatásra van szükség, és ők most ketten megmentik a világot, mert ez az
egész állapot nem maradhat így tovább. De ez is csak pár oldalas, aztán a végén
az akció teljesen össze van csapva, és a szálak is nyitva maradnak. Ha azt
nézem, hogy a bevezetés milyen hosszú és részletes volt, ezt nem így kellett
volna megírni, hanem sokkal kidolgozottabban.
A szerkezeti hiba
ellenére nagyon tetszett ez a könyv, és mindenkinek ajánlom, aki egy olyan
disztópiát akar olvasni, ami ilyen rövid, mégis megannyi mondanivalója van.
Hamarosan érkezik a magyar mozikba is a könyvből adaptált
film, bár nem túl kecsegtető, hogy az amerikai mozikban siralmas nézőszámokkal
nyitott, amiből már sejthető, hogy folytatás nem lesz. Azért kíváncsian várom.
Értékelés: 4,5/5
Borító: 1/5
Eredeti cím: The Giver
Sorozat: Az emlékek őre #1
Sorozat: Az emlékek őre #1
Kiadó: Animus
Megjelenés éve: 2001
Oldalszám: 238
Fordította: Tóth Tamás
Boldizsár
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése