A történet
dióhéjban annyi, hogy egy csoport gyerek lezuhan egy lakatlan szigeten. Magukra
maradnak kicsik és nagyobbak, és felnőttek nélkül kell boldogulniuk. Az idő
múlásával bebizonyítják, hogy a gyermeki természet sem olyan ártatlan, mint
hittük, és ugyanazokat a hibákat követik el, mint a felnőttek.
Szeretem a lakatlan
szigeten játszódó történeteket; végigkísérni a főhősöket, ahogy küzdenek a
túlélésért, hogy próbálják nem feladni a reményt. De nekem ez valahol kimaradt
ebből a regényből, és nem csak ez, hanem sok minden más is.
Alapvetően
Golding azt akarja bemutatni, hogy a gyerekek semmivel sem különbek a
felnőtteknél, és ha összezárják őket egy szigetre, és nincs, aki irányítsa
őket, megvadulnak. Itt elvileg értelmes, tanult angol gyerekekről van szó, őket
süllyeszti vissza egyfajta törzsi létezés primitív szintjére. Kegyetlenül
megfosztja őket a gyermeki ártatlanságuktól, a tisztaságuktól. Ez egy tökéletes
pszichológiai kísérlet lehetne. Vajon tényleg ez történne, ha fognánk egy
csoportot, és izolálnánk őket a társadalomtól? Naiv vagyok, és szeretném hinni,
hogy nem.
A történet
elején tüstént megtörténik a társadalom alapjának lefektetése, hiszen hatalom
nélkül nincs rend. A hatalom a józan vezéregyéniség Ralph kezébe kerül, és
szimbóluma a kagyló lesz. Amíg a kagyló ép és használatban van, a hatalom létező
fogalom, de amint a társadalmi berendezkedés megdől, a kagyló is
összetörik. Kezdetben még minden rendben
van, a gyerekek optimisták, és jól érzik magukat. Naivitásuk abban nyilvánul
meg, hogy a repülőszerencsétlenséget klassz dolognak fogják fel, a sziget pedig
a saját játszóterük, a szabadság színtere, ahol felnőttek irányítása nélkül
bármit megtehetnek.
Ebben az
önfeledt mókában Ralph társa Jack, akivel azonnal jóbarátok lesznek. Jack később
teljesen kifordul magából, és totális antihőssé válik. Ez az átváltozás
hirtelen, egyik pillanatról a másikra megy végbe. Érződik, hogy Jacknek nem
tetszik, hogy Ralph az a személy, akire mindenki felnéz, és, hogy ő osztogatja
a parancsokat, hiába testesül meg a demokrácia azzal, hogy a szócső, a kagyló
kézről kézre járhat. Ezt tartom a regény gyengeségének. Egy olyan feladatra
vállalkozik, amit nem tud teljesíteni; nem adja át ezeket a lelki folyamatokat,
amiken a szereplők átesnek, és ami a végkifejlethez vezet.
Ralph és
Jack között Röfi áll. Röfi tipikusan az a személyiség, aki intelligenciája
miatt kitűnik a tömegből, de testi defektusai olyan mértékben hátráltatják,
hogy az összes szereplő számára antipatikus. Ő az, aki tudja, mit kell tenni,
de sosem volt, és sosem lesz vezéregyéniség, inkább olyan, aki a háttérben
osztja az észt, biztonságos távolságból, de mikor kereszttűzbe kerül, azonnal
meghátrál.
Ez a
kapcsolati háromszög formálódik a cselekmény előrehaladtával. Először Ralph és
Jack kötődnek egymáshoz, és Röfi rekesztődik ki, majd a háromszög átgördül, és
a Ralph-Röfi páros lesz a talapzaton, a csúcsra pedig Jack kerül, így állnak
szemben egymással. Megindul a hatalmi játszma, ami végül Jack malmára hajtja a
vizet, dühödt tébolyultságában saját népet toboroz magának, aminek az ura
lehet.
A karakterek
viselkedésének mozgatórugója a félelem − a félelem, ami a képzeletük
szüleménye, és a fantázia szülöttét kiterjesztik a valóságba is. Jack ez
használja ki, a félelmének áldoz a Legyek Ura megteremtésével. Megadja magát a
félelemnek, és megfosztja magát a józan észtől. Egyfajta ösztönállati szintre
süllyed vissza, ahol csak a vaddisznók megölése számít, semmi más.
Ralph a
félelem ellenére is folyamatosan a megmenekülésen dolgozik – ebben Röfinek is
nagy szerepe van –, bár idővel kezdi elfelejteni, hogy miért is kell megrakni a
tüzet, aminek a füstjével jelet adhatnak. De mégsem társul be a többiekhez,
pedig lehet, úgy egyszerűbb lenne.
A könyv
metaforaként is felfogható: a sziget az emberi elme, és a kitalált szörny a sok
aggodalom és rémkép, amikkel nap mint nap mérgezzük magunkat. Ha megadjuk
magunkat neki, mi is kifordulunk magunkból, és a legrosszabb formánkat
nyújtjuk.
A Legyek Urának nagyobb volt a füstje,
mint a lángja – ez most pont ideillő –, mert mindenhol olyan véleményekkel
szembesültem, hogy mekkora brutalitást mutat be. Fogalmam sincs, kik rukkoltak
elő ilyen elrugaszkodott állítással, mert ez a könyv minden, csak nem brutális.
Azt hittem, hogy a fél csoport gyereket legyilkolják, csak úgy mókából, de ez
közel sem így történik. Az első szándékos gyilkosság malacjáték, de a felvezetése
miatt abszolút nem üt, számítani lehet rá. A hatása sokkal jobban hatott rám: ahogy
mindenki elhiteti magával, hogy semmi sem történt, ott sem voltak, az a tipikus
elfojtás, ami szükséges ahhoz, hogy az ember képes legyen tovább élni.
Az biztos,
hogy nagyobb fajsúlyossággal kellett volna ábrázolni a lelki folyamatokat,
például a néha túlírt leírások és az ismétlések helyett. A szerző nagyon a
szánkba akarta rágni, hogy a megmenekülés kulcsa a füst, ezt csak ezerszer
mondják el az egész könyvben, ami elég unalmas. Úgy tudnám összefoglalni, hogy
az egész cselekmény Ralph és Jack céljait kántálja: legyen tűz, öljünk disznót,
legyen tűz, öljünk disznót.
A vég is
elég kiszámítható: az ösztönszintre csupaszodott gyerekekkel való szembesülés
ideje. A konkrét befejezés elég fura, mintha csak úgy a jelenet közepén vége és
kész.
Értékelés: 3,5/5
Borító: 1/5
Eredeti
cím: Lord of The Flies
Kiadó:
Európa
Megjelenés
éve: 2009
Oldalszám:
244
Fordította: Déry Tibor
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése