Üdvözlés

Szia!
Rileey vagyok, örülök, hogy idetaláltál, annak még jobban, ha máskor is visszanézel. Mostanában főként könyvekről szedem össze a gondolataimat, de ha olyan kedvem van, filmekről és sorozatokról is megejtek egy-egy posztot. Sokat olvasok angolul, így ne lepődj meg, ha nem túl ismert könyvekkel találkozol errefelé. A célom, hogy felkeltsem ezekre a figyelmet, hátha egyszer kis hazánkban is a könyvesboltok polcaira kerülhetnek. Kellemes böngészést kívánok! :)

Ha szeretnél kapcsolatba lépni velem, a nagyító ikon alatt lapuló űrlap segítségével megteheted, vagy használhatod közvetlenül az e-mail címemet: rileey.smith[kukac]gmail.com

Népszerű bejegyzések

Címkék

1 pontos 2 pontos 3 pontos 4 pontos 5 pontos ABC ABC Family adaptáció After the End Agave agorafóbia akció alakváltók alternatív történelem angol angyalok animációs anime Anna és a francia csók apokaliptikus Arrow barátság blog book tag borító borítómustra boszorkányok Cartaphilus CBS chick-lit Ciceró Courtney Summers crossover családon belüli erőszak Dan Wells Daredevil démonok depresszió design díj disztópia dráma Dream válogatás Éles helyzet erotikus fanborítóm fantasy felnőtt film Forma-1 FOX földönkívüliek Főnix Könyvműhely Francesca Zappia francia Fumax GABO Gayle Forman Hard Selection Harper Teen Hex Hall high fantasy horror humor időutazás írás istenek Jane The Virgin Jennifer Niven John Cleaver karácsony katasztrófa képregény klasszikus komédia Kossuth Könyvmolyképző krimi leltár lovak Lucifer Maggie Stiefvater mágia mágikus realizmus magyar szerző Matthew Quick Maxim megjelenések mentális betegség misztikus Netflix new adult novella nyár öngyilkosság pánikbeteség paranormális pilot posztapokaliptikus pszichológia pszichothriller Rainbow Rowell Razorland realista Red Queen Richelle Mead romantikus sci-fi Scolar Silber skizofrénia sorozat steampunk Supernatural Syfy szerelmi háromszög szörnyek tanár-diák természetfeletti The 100 The Chemical Garden The CW The Dust Lands The Flash The Selection thriller toplista történelmi tündérek Twister Media Ulpius urban fantasy vámpírok vérfarkasok Victoria Schwab vígjáték vírus Vörös Pöttyös Wither young adult zombik

Most olvasom

Blogok

Üzemeltető: Blogger.

Küldj üzenetet!

Név

E-mail *

Üzenet *

2014. szeptember 9.

Jane By Design

A Jane by Design egy méltatlanul elhanyagolt sorozat, pedig olyan tulajdonsággal rendelkezik, amivel a mai tiniszériák többsége nem: ízig-vérig feelgood. Az előítélet nem alaptalan, hiszen feltehetjük magunknak a kérdést: mégis mit nyújthat egy divatmagazinos és sulis közegben játszódó, tinglitangli popzenével megtűzdelt tinisorozat?

A válasz nagyon egyszerű: folyamatos mosolyt az arcodra. A Jane by Design az egyik olyan sorozatom, amiből ha megnézek egy részt, még egy vacak napot is képes elfeledtetni velem. Odaszögez a képernyő elé, és úgy festek, mint akire ráragasztottak egy levakarhatatlan vigyort.

A Jane by Design 2011-ben indult az ABC Familyn. Nem olvastam készítői interjúkat, szóval csak tippre állítom azt, hogy az Ugly Betty szellemében és annak úgymond folytatásaként készülhetett el. A párhuzam olyan szembetűnő, hogy csak annak nem szúrja ki a szemét, aki vak. A hangulat, a humor, és még a karakterek zöme is az Ugly Bettyt hozza, és ez abból a szempontból kiváló, hogy az Ugly Betty is az egyik kedvenc sorozatom teljesen ugyanezen okokból. Tehát, ha nem szerettétek az Ugly Bettyt, valószínűleg ezt sem fogjátok. 


A sztori ott kezdődik, hogy a 17 éves Jane, aki él-hal a divatért, még a ruháit is maga varrja, és mindig stílusosan öltözködik, jelentkezik a Donovan Deckerhez gyakornoknak. Egy kis félreértés következtében azonban Grey asszisztenseként köt ki részmunkaidős állásban. Mivel a tesójával közös háztartásban amúgy is anyagi gondjaik vannak, és Jane álma, hogy a divatszakmában dolgozzon, az apró kommunikációs problémát nem simítja el, hanem inkább a személyijét  hamisítja meg. Kezdődhez a titkos élet: dolgozó, ifjú nő egy divatcégnél kontra lúzer gimis csaj.

A koncepcióból kiindulva evidens, mire számíthatunk a sorozattól. Jane szárnypróbálgatásainak lehetünk szemtanúi, ahogy csetlik-botlik az új munkájában, és mindig beüt a krach, aminek következtében azt hiszi, hogy akkor vége az álmának, aztán persze mégis megoldódik minden, mert ugyebár ilyen az élet. Vannak felvetett nevetséges problémák; például amikor a konfliktus abból adódik, hogy a széria főellensége, India felismeri Jane gimis legjobb barátját, Billyt, amiből egyenesen következik, hogy Jane iskolába jár. Biztos nem lehetnek egy huszonéves lánynak tinédzser barátai, az tényleg annyira vállalhatatlanul elképzelhetetlen. Vagy amikor Jane elhatározza, hogy egyszerre megy a ruhabemutatóra és a gimis bálra, és elfelejti lecserélni a ruhát – tiszta 27 idegen igen – és végül az ő ruháját mutatják be a bemutatón. De ezeket csak egy kézlegyintéssel elintézzük, hiszen az effajta megközelítés a formátum rajongóinak simán elnézhető. 

Az egész olyan, mint egy elnyújtott színes-cukros romantikus film, amitől sokan sikítva menekülnek. Én viszont imádom ezeket, hiába tudom, hogy bugyuták, a valóságtól elrugaszkodottak, de mégis olyan kis feelgood hangulatot teremtenek, amit nem tudok nem szeretni. Pedig előkerülnek a gimis létből fakadó klisék. Van itt minden, mi szem-szájnak ingere: kiközösítés, senkiből valakivé válás öt percre, népszerű csaj vs lúzer, társadalmi különbségek, hülye félreértések. Nem állítom, hogy mindenkinek be fog jönni, mert nyilván nem, de nekem ez a sorozat a tiniszériák között az etalon. Talán pont azért, mert két közegben játszódik, és egyszerre ütközteti a tinilétet a felnőtt léttel a főszereplő személyén keresztül. 


A Jane By Designban nem egy konkrét szerelmi szál van előtérben, hanem a különböző kapcsolatok, amik változnak a sorozat folyamán. A sztori elsősorban Jane és Billy barátságára épül. Ami tökéletes lehetne – tényleg, mindenki olyan önfeláldozó kedves srácra vágyik, mint Billy, pedig amúgy egy lázadó lélek – de nem látjuk a kapcsolatot a másik oldalról, így egy kicsit egyirányúnak tűnik, mintha Jane állandóan kihasználná a legjobb barátját, de ezért nem nyújt cserébe semmit. Külön frissítő volt, hogy semmilyen romantikus érdeklődést nem csempésztek ebbe a párosba, hanem mindegyiknek kiépítettek egy kapcsolatot. Már kezdtem azt hinni, hogy végre megjátsszák a fiú és lány között tényleg lehet barátság ütőkártyát, de sajnos a készítőknek nem volt jobb ötletük, és az első tervezett fináléra csak úgy a semmiből hirtelen megpengették ezt a nem várt fordulatot. 

A kapcsolatok közül azonban nem Jane és nem is Billy illetve a kettejük közti szál az, ami a legjobb, hanem Jane bátyja, Ben és a Miss Shaw közt kialakuló vonzalom. Tényleg, ők az a páros, akiknek végig drukkoltam az egész sorozat alatt, annyira helyesek, és alig vártam, hogy Ben, a két lábon járó felnőtt gyerek végre meghódítsa a gimis éveiben kigúnyolt Ritát. Ben egyébként a kedvenc karakterem, mindig akadt valami jó beszólása vagy tette, ami mosolyt csalt az arcomra, és ő aztán nem olyan unalmas, mint a felnőttek úgy általában. Ő az, aki nem veszi komolyan az életet, ugyanakkor mégis felelősségteljes, és nem szürkül bele a hétköznapi tömegbe. Azon különösképpen meghatódtam, mikor rájön, hogy Jane teljes állásban dolgozik a Donovan Deckernél, és támogatja, hogy folytassa a munkát, mert ő feladta a saját álmát azért, hogy a húga a saját álmát valóra válthassa. Mondhatjuk, hogy a húga álma az ő álma is. Igazi testvéri szeretetnek lehetünk tanúi ebben a sorozatban. 

A másik kedvenc karakterem Billy, aki mindig ott van Jane-nek, és bár egy időre elvesztette a szimpatikusságát azáltal, hogy hajlandó volt beáldozni az egyéniségét, leginkább azt testesíti meg, hogy mindig add önmagad, és tojd le, hogy mások mit gondolnak rólad. Nem számít, hogy ki vagy, és honnan jöttél, mert nem a múlt és mások határoznak meg téged, hanem te magad. 


Jane az, akinél nekem kicsit kilóg a lóláb. Valahogy nem tudtam megkedvelni, pedig Erica Dasher szerintem nagyon jól hozza a szerepet, de így külsőleg nekem kicsit… nem tudom megfogalmazni. Az összkép nem tett rám nagy benyomást. Azt viszont nem teljesen értem, hogy Jane miért tartozik a lúzerek közé. A divatmániája miatt? Mert amiatt pont inkább a menő csajok között kéne tipegnie. Vagy a Billyvel való barátsága miatt? Vagy meg csak, ahogy a sorozatban nevezik: furcsa? Gondolom így egyszerűbb volt a készítőknek, ha a számkivetettek közé sorolják, mert több szituációt tudtak teremteni.

Vicces, hogy Jane főnöke, Grey lenne divatfronton az a karakter, akinek nagy súllyal kéne bírnia, de nem érte el a kitűzött célt. Nem elég szigorú, nem hozza azt a fajta keménységet, amire számítunk, hogy ez majd megedzi Jane-t. India azonban ott van a szeren, folyamatosan azon ármánykodik, hogy megfúrja Greyt, hiszen ezt tanulta tőle. Ő az, aki a „gonoszságával” megszínesíti a sorozatot és megnehezíti Jane életét. Jeremynek, a divattervezőnek igazából nincs sok funkciója, de a brit akcentusával nem csak a történeten belüli nőket veszi le a lábukról. Érdekes, hogy Jane-nek az összes pasijelölttel van kémiája, még ha ezek mértéke változó is. Mégis Nickkel, Billyvel, Jeremyvel és Eli-jal is érezhető az a bizonyos szikra, amiből akár több is lehetne, ha a készítők egy tollvonással többet húztak volna.

Első körben a sorozat 10 részes berendelést kapott, így két részre bonthatjuk az első – és egyetlen – évadot.  Az 1×10 eleve finálénak készült, így jó kis függővéggel zárul, és a feloldás illetve az azt követő 8 epizód olyan, mintha már egy második évadot néznénk. Teljesen más irányba indul el a sorozat, vadiúj személyek jelennek meg, mint Eli, Jane és Ben anyja, Zoe és Amanda, a karakterek is új helyzetbe kényszerülnek. A színvonal persze változatlan, csak kissé furcsa a sok változás ahhoz képest, hogy még mindig ugyanarról az évadról beszélünk. Mivel a sorozat nem kapott lezárást, egy függővéggel szakad meg, bár ez a függővég arra az alapszituációra épül, amire maga a sorozat, tehát a feloldása körülbelül a második évad első percében megtörtént volna. Az viszont nem annyira tetszett, hogy a félévad záróját konkrétan inverzben eljátszották még egyszer.

A csattanó az, hogy én utálom a divatot, és konkrétan rosszul vagyok az olyan lányoktól, mint Jane, akik a tűsarkújukban, karjukon a nőcis táskát billegetve tipegnek. Mint ahogy a félpercenként felhangzó nyálas popzenétől is leginkább levetném magam egy szikláról. Mégis, az egész ebben a sorozatban annyira egyben van, jól összegyúrt, hogy 100 %-osan élveztem. Micsoda paradoxon, emberek! Mérhetetlenül sajnálom, hogy lesújtott erre a sorozatra a kaszás, azt pedig még inkább, hogy nem ismerik az emberek. 

Értékelés: 5/5

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése