Láttátok már a Holtak hajnalát? Nem lennék meglepve, ha Courtney Summers igen,
simán kinézem, hogy az alapötlet onnan jött. De még milyen jó, hogy jött!
Zombik
árasztják el a várost. Hat tinédzser a suliba menekül. Elbarikádozzák magukat,
és abban reménykednek, hogy eljön értük a segítség. A cél, hogy kitartsanak
addig, ami nem is tűnik nehéznek, hiszen van ennivaló, innivaló. Csakhogy az
összezártság a pánik leple alatt kihozza az emberekből a legrosszabbat, és így
még nehezebb a túlélés.
Kerek perec
kijelentem: Courtney Summers lebilincselő könyvet hozott össze. Olyan
aspektusból közelítette meg a témát, ami engem sokkal jobban érdekel a véres
akciójelenetek és a tömeges halálesetek helyett. Aki ilyesmire vágyik, ennél a
könyvnél csalódni fog. Azon van a hangsúly, hogyan viselkednek az emberek
nyomás alatt, állandó stresszhelyzetben, hogyan formálódik egy csoport, a tagja
hogyan fordulnak egymás ellen. Mesterien ábrázolja a változó viszonyokat, és
olyan feszültséget teremt az egész könyvben, hogy az olvasó tövig rágja a
körmét az izgalomtól. Végig bennem motoszkált az érzés: mi lesz itt? Mikor
esnek egymásnak? Mikor hozzák magukra a bajt a széthúzásukkal? És mindezt úgy
teszi, hogy a történet jelentős része az iskolában játszódik.
„Így érezhette magát Dorothy is. Talán. Ha
Dorothy hat rémült tizenéves lenne, Óz pedig maga a pokol.”
Az Éles helyzet mindjárt egy szürreális
képpel nyit. Sloane öngyilkos akar lenni, mert az apja állandóan kék-zöldre
veri, de a szándéka kútba esik, mert nincsenek meg a gyógyszerek, amiket be
akart venni. Kilátástalannak érzi a helyzetét, nem tudja már elviselni az
abuziv apját. A remény, ami benne munkálkodott, és arra sarkallta, hogy tartson
ki, elenyészett. A nővére, Lily ellopta, mikor lelépett otthonról, pedig
megígérte, hogy együtt oldanak kereket. Miután Sloane szembesül azzal, hogy
ebben a szent pillanatban nem tudja megölni magát, végig kell ülnie egy
reggelit, ami az apja társaságában a poklok kínja. És ekkor azt kívánja, hogy
történjen valami, és történik: eljön a zombiapokalipszis.
Ugrunk hét napot
az időben: Sloane és még öt diák sikeresen eljutott a gimibe. Bevackolják
magukat a falak között, és várják a csodát. A sors furcsa fintora, hogy Sloane
meg akar halni, mert nincs értelme az életének, Lily nélkül már nincs. De túléli
a zombik támadását, elkeveredik az iskolába, és még ott is túléli, mikor
lehetőség adódik a halálra, amire olyannyira vágyik. Csak nem hagyják neki,
hogy beteljesítse a vágyát. Sloane úgy érzi, már régen meghalt, csak a testének
is fel kéne zárkóznia ahhoz, amit az eszével tud. De mégis él, lélegzik, van a
világvége közepén.
Kellemesen
ambivalens érzéseket keltett bennem Sloane személye. Hiszen itt ez a lány, aki
igazából a háta közepére kívánja az egész cirkuszt, levegőt venni számára
semmit nem jelent már, mégis újra és újra túlél. Vele ellentétben a többiek
kapaszkodnak a hitükbe, és hiszik, hogy van kiút. Ez a fajta életszemlélet morbid
módon igazán üdítő ebben a környezetben, hiszen ezeknek a történeteknek pont az
az üzenete, hogy sose adjuk fel a reményt, és mindig érdemes élni. Mekkora
paradoxon már egy olyan karakter, mint Sloane.
„Nem kéne itt lennem, és a világnak már
vége, és szavakkal nem lehet leírni, mennyire ostoba és szomorú ez a helyzet,
és megváltozott az idő is; egy másodperc most már egy perc, egy perc az egy
óra, egy óra az egy nap, egy nap az egy hónap, egy hónap az egy év, és egy év…
Annyit már nem bírok ki itt.”
Annyit már nem bírok ki itt.”
Nem hiszem,
hogy mindenki osztani fogja a nézetemet Sloane személyét illetően, és akkor még
ott van ráadásként a többi karakter, akik ennek a könyvnek az alappilléreit
alkotják. Tényleg érdekes nézni, ahogy a csoporton belül vannak széthúzások,
egyúttal a csoport együttesen önmagát helyezi előtérbe másokhoz képest. Cary
tetszeleg a vezető szerepében eleinte, mert ő juttatta el a csoportot a gimibe,
de mindez azon az áron történt, hogy az ikrek, Grace és Trace szülei a zombik
martalékául estek. Az ikrek ezt nem tudják kiheverni, főleg Trace nem.
Trace
egyszerűen az agyamra ment. Mindenki elveszített mindenkit, de ő az egész
könyvben azon nyavalyog, hogy a szülei Cary miatt haltak meg. Eszébe nem jut,
hogy ezzel nem hozza vissza őket, csak feszültséget generál, ráadásul
folyamatosan arra emlékezteti a többieket, hogy az összes szerettük meghalt.
Talán akkor tudnám megérteni a viselkedését, ha Cary megmentett volna valakit,
aki neki fontos a szülők halála árán, de nem történt ilyesmi. Trace
tulajdonképpen örülhet, hogy Grace maradt neki, és Sloane is irigyli az ő
párosukat, hiszen ott vannak egymásnak, és ezért még érdemes a túlélésért
küzdeni. Mert a másikért megéri. De Trace nem tud túllépni a dolgon, állandóan
Caryt cseszteti, ahelyett, hogy összetartanának, és ez engem akkor húzott fel
még inkább, mikor Rhys titka kiderül. Mert neki sokkal nagyobb traumán kellett
átmennie, és mégis összeszedte magát, és harcol, és nem foglalkozik azzal, amin
már nem változtathat.
A legfiatalabb
tag, Harrison csak a csoportmorál rombolására jó, nincs határozott véleménye,
sem tudatos hozzáállása semmihez, ez bőven látszik abból, ahogy azt követi,
akit hatalmi pozícióban érez. Ő a konformitás tökéletes megtestesítője, tipikus
csatlós, aki változtatja, kihez hűséges. Az ő szála abból a szempontból nagyon
tetszett, hogy kapott egy ívet, ami megrökönyödést váltott ki bennem. A szerző
remekül rángatja a karaktereit, mindegyik szerepét felvezeti, elmélyíti, és
aztán csavar egyet a dolgokon, hogy csak nézünk ki a fejünkből.
A könyv
szerves részét képezi még Sloane nővére, Lily, akit valós alakjában sosem
látunk, mégis állandóan Sloane-nal van az emlékeiben, megmártózunk az iránta
érzett gyűlöletében és csalódottságában.
Az Éles helyzetben tökéletesen
megmutatkozik, hogy az ember önmaga legnagyobb ellensége. Hiába van válság, az
emberek képtelenek összedolgozni, épp ellenkezőleg, mindenki a maga nézetei
szerint ellentétes táborokba tömörül, és a folyamatos egyet nem értés okozza a
vesztüket.
Ahhoz képest,
hogy a helyszín mennyire kötött, elképesztő, hogy milyen helyzeteket épít fel
tudatosan a szerző. Elhinti, hogy minden nyugis, aztán egy sziklát dob a tóba,
és úgy felkavarja az állóvizet, hogy csak pislogunk a döbbenettől. Mindezt úgy,
hogy zombik alig szerepelnek. Nem tudjuk meg, hogy mi történt, hogy történt, de
ebben a könyvben nem ez a lényeg, hanem ahogy az emberek viselkednek. Épp
ezáltal nincs hiányérzetem, hogy nem kaptam válaszokat a kérdéseimre, mert pont
az a cél, hogy annyit tudjak, mint a főszereplők, és bőven elég az, amin ők
végigzongorázzák magukat. Ha a való életben kitörne a zombiapokalipszis, mi sem
tudnánk, miért történt. Megtörténne, és meghalnánk, ilyen egyszerű a képlet.
Szerelmi
szálat ne is keressünk, mert nincs, és ez így van jól, mert nevetségesnek és hiteltelennek
hatott volna. Van benne csókolózás, de ezt a kényszer szüli, a kétségbeesés, a
magány, a tudat, hogy mindjárt meghalnak, és jó lenne, ha valaki érintése
száműzné a halál súlyként rájuk telepedő árnyékát.
Muszáj
kiemelnem a stílust: egyszerű és letisztult. Félelmetesen illik a könyv
hangulatához, a rövid szavak pattogóssá és gyors röptűvé teszik az egészet, érzékeltetve
a feszült hangulatot. Rátelepedik az olvasóra ez a könyv, és még utána is
sokáig a gondolataiban marad. Summers egyszerűsége ízlelgetnivaló gondolatokat
rejt magába, amik óriási hatással voltak rám.
Ez az egyik
legjobb zombis könyv, amit valaha olvastam, mindenkinek ajánlom.
Értékelés: 5/5
Borító: 1/5 (förtelmesen ronda, 2 perc
alatt ennél jóval ízlésesebbet összedobok…)
Eredeti
cím: This Is Not A Test
Sorozat: Éles helyzet #1
Kiadó:
Könyvmolyképző
Megjelenés
éve: 2014
Oldalszám:
288
Fordította:
Papolczy Péter
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése