A fülszöveg alapján teljesen mást vártam
ettől a könyvtől. Általában nem vagyok híve a követhetetlen történeteknek, ahol
egy csomó zavaros jelenetből kell kibogarászni a lényeget, de ezúttal betalált.
Gardnerville
egy különleges kisváros, a halálos betegek utolsó mentsvára. E település lakói
sosem betegednek meg, nagyon sokáig élnek; a világ többi pontján lakók bármit
megtennének, hogy Gardnerville-be kerülhessenek. Mert a kór, ami az életüket
követeli, bámulatos módon semmivé lesz. Ám a paradicsom megköveteli az árat:
négyévente a tinédzserek megőrülnek, és különleges képességeikkel veszélyt
hoznak az emberekre, ez akár gyilkosságig is fajulhat. A (lehetséges)
elkövetőket javítóintézetbe zárják, ahonnan csak évek múlva szabadulhatnak.
Négy évvel ezelőtt Skylar nővére, Piper öngyilkosságba hajszolt egy csomó
embert. Azóta Skylar drogos kábulatban tengődik az életben, próbálja
elfelejteni a múltat, és megfeledkezni a fájdalomról, amit a nővére hiánya
okoz. Pipernek volt egy terve: le kell számolni a javítóintézettel.
Ez aztán egy
irtó fura könyv. Fura alatt azt értem, hogy néha zavaros, néha követhetetlen,
summa summarum fogalmam sincs, mit olvastam, és ez az, ami tetszett benne.
Joggal merülhet fel a kérdés, hogy tetszhet valami, amit nem értek? Egyáltalán
milyen könyv az, amit nem lehet érteni? Szerintem a (Don’t You) Forget About Me-nél pont ez volt a szerző célja, hogy
egy olyan végeredményt hozzon létre, ami 100%-ig sosem lesz befogadható,
ezáltal növelve az olvasóra gyakorolt hatást. Mert ez a könyv az egyik vagy a
másik oldalra fogja billenteni a mérleget, annyira egyedi, nem lehet
hagyományosan felcímkézni. Nem azért fogja valaki rossznak érezni, mert a szó
szoros értelmében rossz lenne, hanem mert annyira zavaros lesz.
Ez a
történet nem lesz mindenkié. Sokan utálhatják a különcsége miatt, hogy a könyv
nagy részében egyszerűen nem értjük, mi a lényeg. Azt meg végképp nem sejtjük,
hova lyukadunk ki.
Eleinte olyan az egész, mintha be kéne szívnunk ahhoz, ha logikát akarunk keresni benne. Olyanok vagyunk, mint a főhős, aki bedrogozza magát, hogy felejtsen, és mivel felejt, fogalma sincs, mi történik körülötte.
Eleinte olyan az egész, mintha be kéne szívnunk ahhoz, ha logikát akarunk keresni benne. Olyanok vagyunk, mint a főhős, aki bedrogozza magát, hogy felejtsen, és mivel felejt, fogalma sincs, mi történik körülötte.
Elég lassan
indult be a történet, nem is tetszett különösebben. A főhőst Skylart nem tudtam
megkedvelni. Hogyan is szimpatizálhatnék egy olyan karakterrel, aki drogos
kábulatában semmire sem emlékszik? Egyetlen koherens gondolata sincs, csak
kiütve fekszik valahol, utána meg józan állapotában azon tűnődik, hogy mit
csinált, mikor be volt állva.
A regény
eleinte csak ennyi, a főhős keresi a saját válaszait, szedi a bogyóit, és
mellette besegít a labilis tinik szelektálásába. Skylar képessége az, hogy
titkokat tud kiszedni az emberekből. Mindemellett csak a nővére jár az eszében.
Pedig már négy év eltelt, de mégsem tud túllépni azon, hogy Piper nincs.
A regény két
szálon fut: a jelenben, illetve a fejezetek után flashbackek révén megismerjük
Skylar és Piper kapcsolatát. Eleinte nem teljesen volt világos, hogy ez minek
kell, főleg, hogy nem lineárisan kapjuk a múltbéli jeleneteket. Eleinte kicsit
sok is volt nekem ez a Piperözés, főleg, hogy elképzelésem sem volt arról, mit
akar kihozni a szerző a sztoriból.
Elég unalmas
is volt, a drogos összevisszaság sem tett jót az egésznek, nagyon megszenvedtem
vele. Skylar nem tudja, hogy mi történt Piperrel azután, hogy öngyilkosságba
hajszolta az embereket, csak feltételezi, hogy ő is a javítóintézetben van. Így
hát csak az emlékei maradtak, amikkel nem tudtam mit kezdeni, míg ki nem
derült, hogy Pipernek volt egy terve a javítóintézettel kapcsolatban, és ezt
meg is akarja valósítani. De hogyan?
Ahogy a
történet előrehaladt, és kibontakozott a furcsasága, valamelyest összeállt a
kép, és olyan bizarr fordulatokat kaptam, hogy nem győztem pislogni. Álmomban
sem tudom elképzelni, hogyan tud valaki kitalálni ennyi furcsaságot, és
egyetlen könyvbe belesuvasztani. Skylar és Piper kapcsolata szoros, mégis úgy éreztem, hogy Piper akarata
érvényesült benne mindig, hiszen Skylar úgy lett a terv részese, hogy Piper ezt
akarta. De ami kiderül kettejükről meg az egész családjukról, az igazi eldobom
az agyam kategória. Ha az eleje nem lett volna olyan vontatott, imádtam volna,
a második fele rendesen felhúzta.
A szerelmi
szálat kissé kötelező elemnek éreztem, nem túl hangsúlyos, nincs nagy
jelentősége, inkább csak megtörténik. És igen, ezzel kapcsolatban is van elég
érdekes fordulat. A történet egyébként komplex karakterekkel operál, egyszerűen
nem lehet eldönteni a tetteik alapján, hogy jók-e vagy rosszak, nem tudjuk,
hogy mit akarnak elérni, mit miért tesznek. Kíváncsian várjuk a következő
lépésüket, amik közelebb visznek a megoldáshoz. Pipernél is végig azon
tűnődünk, hogy akkor ő most teljesen őrült volt-e már a tette előtt vagy sem,
vajon miért vette fejébe azt, amit, és mire jó mindez.
A város,
Gardnerville ötlete nagyon tetszik. Maga a paradicsom, de csak a látszat
idilli, hiszen életveszélyes itt élni. Az emberek kompromisszumot kötnek, és
kockáztatnak, annyira ragaszkodnak az életükhöz. A világfelépítésbe bele lehet kötni, mivel
abszolút nincs fogalmunk arról, hogy Gardnerville miért olyan, amilyen.
Magyarázatot nem kapunk, punktum. A föld különleges, a mágia a patkányokhoz
kötődik, de a szerepükről semmi sem derül ki. Egyáltalán miért patkányok?
PATKÁNYOK? HOGY MI VAN?
Biztos
vagyok benne, hogy a könyv végén sokan fogják megkérdezni maguktól, hogy ez
mégis mi volt? Én is így jártam. Aztán leülepszik az élményt, és még utána is
hosszan velünk marad, tényleg nem győzöm hangsúlyozni, hogy mennyire különc ez
a könyv az eddigi olvasmányaimhoz képest. Szerintem még hasonlóhoz sem volt
szerencsém.
Értékelés: 4/5
Borító: 5/5
Kiadó:
Harper Teen
Megjelenés
éve: 2014
Oldalszám:
336
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése