Tavaly elég szegényes lett az évösszesítő
lista: képtelen voltam összeszedni tíz olyan filmet, ami tetszett. Szerencsére
fordult a kocka, és 2016-ban érkeztek olyan alkotások, amiken jól szórakoztam.
Ezek a maga nemében nem feltétlen korszakalkotó művek, de legalább a
feladatukat képesek voltak abszolválni.
103 filmet
láttam összesen, tehát folytatódik a csökkenő tendencia, egyszerűen már nem
tudnak úgy lekötni, mint régen. Ebből is egy csomó 80-as, 90-es évekbeli – az
év első felében volt egy ilyen újranézési projektem. Újfent megállapítottam,
hogy jé, CGI nélkül is értelmesen össze tudtak rakni egy sztorit, ami manapság
már nem követelmény.
A zátony
Na ez olyan
értelemben biztos nem nevezendő jó filmnek, de már nagyon hiányzott egy cápás
alkotás az életemből. Hihetetlen, mennyire imádom még mindig a műfajt, lehet
pók, cápa, kígyó, akármi, pedig taszítanak ezek az állatok. Tudjátok, milyen
kevés ilyen témájú film létezik, ami nem ZS kategóriás gagyi? Nagyon kevés, így
hát meg kell becsülni, ha jön egy. És biza jó is volt az első fele,
kár, hogy a végén átváltott hollywoodi elszálltságba. De azért tetszett.
Sully – Csoda a Hudson folyón
Ennek
megtekintése már átcsúszott 2017-re, de ide fogom sorolni. A légikatasztrófás
filmek is hiánycikket képeznek manapság, úgyhogy a Sully olyan volt, mint egy
falat kenyér az egész napos éhezés után. Nem mondom, hogy kiemelkedő lenne, de
a balesetet patikamérlegen adagolta, és ezzel a technikával végig fenn tartotta
az érdeklődést.
Amerika Kapitány – Polgárháború
Felkerül a
Marvel sorozat legújabb darabja, de mostanra rájöttem, hogy kiszerettem az
egészből. Régen örömmel vártam a részeket, az Avengerst a mai napig imádom, de azóta megcsömörlöttem. Eleve nem
értem, ez miért Amerika Kapitány film, amikor Thor és Hulk kivételével az egész
banda benne volt. A CW sorozatokkal ugyanez a bajom: már annyi karaktert
mozgatnak, hogy nincs idő felépíteni semmit, itt például a Steve-Sharon szál
esett áldozatul. Jó, tudom, nem fontos ez az összkép szempontjából, de ha két
karakter smárol, akkor értsem már, miért. (Arról nem beszélve, hogy bírom Emily
VanCampet, és ismét alig volt képernyőn.) A Vasember-Kapitány összecsapás olyan
erőltetett volt, meg úgy alapból mi értelme volt az egész résznek? Semmi. És a
CGI? Innentől tényleg ez lesz a sztenderd, hogy az akciójeleneteket
felgyorsítják, de úgy, mint amikor a vlc playerben rányomod, hogy
kétszeres-háromszoros sebességgel játsszon le valamit? Mert szerintem
élvezhetetlen, hogy olyan gyors, hogy már nem természetes, és alig látni, mert mire felfognád, vége a snittnek, pluszba még agyon van vagdosva.
Ezt a trendet az utóbbi 2-3 évben figyeltem meg, és borzasztó, ha ezentúl
mindig így lesz. Oké, csak panaszkodtam, szóval jogos a kérdés, hogy mit keres
itt ez a film. Azért megnézni meglehetett, volt neki íve meg ilyenek, Steve-t
meg Tonyt még mindig szeressük. És akkor pozitívumot is mondok: az új Pókember
gyerek telitalálat!
A szoba
Ez még
2015-ös film, az Oscaron is játszott, de mivel nálunk januárban mutatták be,
úgy gondolom, idefér. A film első fele nagyon erős volt, ahogy a gyerek szemén
keresztül bemutatta a világot, ami neki egyet jelentett a szobával. Tetszett,
ahogy indirekten átjöttek az események, és érdekes volt, hogy mennyire jól
alkalmazkodott a gyerek, miközben az anya elveszítette önmagát: a szobában
végig erős maradt, és ahogy kijöttek onnan, rögtön összeomlott. A kérdés: miért
is nem olvastam ezt a könyvet?
Cloverfield Lane 10
Amikor ezt a
filmet néztem, elgondolkoztam azon, hogy lehetséges, hogy egy 3 szereplős, zárt,
fix helyszínen játszódó film hogy képes olyan feszültséget teremteni, amit a
látvánnyal telezsúfolt akciófilmek nem. Elképzelem, mekkora mindfuck lehetett
volna, ha nem láttam volna a Cloverfieldet,
de ez így is ütött rendesen.
Star Trek: Mindenen túl
A Star Trek első részét szerettem, a
másodikat nem (nem is nagyon emlékszem rá), de szerencsére a harmadik rész ismét
betalált a tutiba, jól szórakoztam közben. Ilyen minőségben, ezzel a
szereplőgárdával szívesen elnézegetném még.
Mielőtt megismertelek
Tartottam
ettől az adaptációtól, hiszen a könyvet nagyon szerettem, és nem éppen olyan
történet, amit könnyű vászonra vinni. De nagyon jól vették az akadályokat: egy
bájos, aranyos filmet hoztak össze, amiben Emilia Clarke, akit nem annyira
kedvelek, tökéletes Lou lett, és Sam Claflin is jól megformálta Willt, a kémia
köztük pedig nagyon átjött.
Nem vagyok sorozatgyilkos
A könyvelő
Ez volt az
egyetlen film, amit moziban láttam, és semmit sem tudtam róla, mikor beültem rá
– annál nagyobb volt a meglepetés. Precízen összerakott, végig fenn tartotta a
figyelmet, és nagyon érdekesnek találtam, hogy autista a főszereplő, és hogy
milyen aprólékosan visszaköszöntek a szokásai. Manapság ritka az ilyen korrekt
akciófilm.
Zootropolis – Állati nagy balhé
A Disney más
stúdiókkal ellentétben mindig olyan animációkkal áll elő, amiket örömmel nézek,
bár tavaly a Szenilla nyomában
elpuskázott ötlet volt. Viszont a Zootropolis
jogosan zsebeli be a sok dicséretet, minden perce tökéletes. (Hajrá az
Oscarért!)
Leggyönyörűbb
film:
A visszatérő: Ez is 2015-ös, de szintén
januárban került a magyar mozikba. Vizuális orgazmus ez a film. Gyönyörű
képekkel és különleges kameramozgásokkal operál, amire rátesz egy lapáttal a
természetes fény – végig tátott szájjal néztem. Mondjuk a történettől már
annyira nem voltam elragadtatva, de bőven kielégítő a látvány.
Legnagyobb
csalódás:
Batman Superman ellen – Az igazság hajnala
Nagyon-nagyon
vártam ezt a filmet, hiszen Batman és Superman képernyőn? Egyszerre? Wow.
Csattanós pofára esés volt. A történet nem történet, hanem darabos, üres
jelenethalmazok sorozata. Nézed, de nem érzed, hogy hogyan függnek össze a
történések. A Martha jelenet a világ legbénább húzása, amit eddig filmben
valaha láttam (bele sem merek gondolni, hogy ki találta ezt ki, és hogyan
hagyhatták jóvá). Az egy filmen belüli univerzumépítés miatt túlzsúfolt a film.
A végi nagy csatajelenet borzasztó, szutyok CGI, és még élvezhetetlenül fel is
van gyorsítva, mert gáz lett volna, ha 150 percnél még több a játékidő.
A hűséges:
Veronica
Roth disztópiája kellemes YA, és az első két film a maga nemében nem volt rossz
(az első a legjobb), bár azt nem értettem, miért térnek el a sztoritól. Na a
harmadik részben a történetnek már köze nem volt a könyvhöz (pedig az sokkal
értelmesebb, mint ez a kliséhegy), ráadásul egészen borzasztó lett a CGI-vel
túltolt látvány. A pénzéhség miatt meg még a két részre bontott film második
felét látni sem fogjuk, úgyhogy grat a stúdiónak az értelmes döntésért.
Legrosszabb
film:
A függetlenség napja: Feltámadás
Ez is beállt
a Jurassic World, Star Wars stb. táborába, ahol a
folytatás kamu, mert valójában ugyanazt a filmet kapjuk meg pepitában
felturbózva, ám mégis sokkal silányabb verzióban. Ennek a filmnek egyedül az
eleje volt értékelhető, amikor még volt benne némi újítás. De hogy aztán
ugyanazokkal az alapkarakterekkel (most Liam Hemsworth volt Will Smith) képesek
voltak elkövetni ugyanazokat a jeleneteket, és ugyanazt a befejezést snittről
snittre? Ja bocsi, most már fejlettebb a CGI, ezért volt bazinagy futkosó
ufókirálynő (aki miért jött le a menedékből, hogy futkározzon, és kinyírják, az
rejtély.)
Kellemes
csalódás:
X-men: Apokalipszis
Nem szeretem
az X-men filmeket. Tudom, tudom,
akkor minek nézem? Valójában Az eljövendő
múlt napjai kihagyott ziccerét (pedig időutazás, bakker!) követően
megfogadtam, hogy ezt már kihagyom. De aztán valamiért meggondoltam magam.
Felkészültem a legrosszabbra, hiszen annyira leszólták a filmet. Nekem viszont
tetszett, valószínűleg azért, mert mezei eljön a világvége sztori volt, azt meg
mindenféle logikátlan formájában bírom. Külön kiemelném Quicksilver jelenetét,
nagyon ütős volt!
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése