Kár, hogy nem készülnek
gyakrabban katasztrófafilmek. Van valami perverz öröm abban, hogy végignézzük,
ahogy egy város, egy ország, egy bolygó kipusztul, és hullanak az emberek, mint
a legyek. És mégis, ha olyan lebilincselő alkotásokat láthatunk a témában, mint
A vihar magja, inkább ne
piszkálgassuk a döglött zsánert.
Először is tegyük tisztába a jelzőt. Úgy tűnik, nem egyértelmű. A katasztrófa nem azt jelenti, hogy a film annyira rossz, hogy már katasztrofális. Hanem egy katasztrófa körül összpontosul. És most felgyulladt a fejem felett lebegő képregénybuborékban a lámpa: katasztrofális katasztrófafilm, ez volt a cél? A néző ahelyett, hogy a szereplők sorsával azonosulna, inkább megtapasztalhatja a szenvedést egyazon időben. Ha effajta nézőre való kivetítés volt a cél, akkor csillagos ötös jár a kivitelezésre, mert sikerült létrehozni ezt a tömör gyönyört.
Először is tegyük tisztába a jelzőt. Úgy tűnik, nem egyértelmű. A katasztrófa nem azt jelenti, hogy a film annyira rossz, hogy már katasztrofális. Hanem egy katasztrófa körül összpontosul. És most felgyulladt a fejem felett lebegő képregénybuborékban a lámpa: katasztrofális katasztrófafilm, ez volt a cél? A néző ahelyett, hogy a szereplők sorsával azonosulna, inkább megtapasztalhatja a szenvedést egyazon időben. Ha effajta nézőre való kivetítés volt a cél, akkor csillagos ötös jár a kivitelezésre, mert sikerült létrehozni ezt a tömör gyönyört.
Egészen elgondolkodtató kérdés, hogy mitől függően kapcsol
be filmnézés közben a mentális szűrőnk, és mikor nem. Vannak rém buta filmek,
amiknél valahogy mégis überelni tudja a látvány, a feszültség, az izgalom a sok
hülyeséget, máskor viszont csak a fejemet csapkodom, és a bénábbnál bénább
jeleneteket és karaktereket analizálom és szidom, jobb esetben röhögök, mert
csak így vagyok képes végignézni.
Hol is kezdjem? Ja, megvan. Tehát főszereplő városkánkban
vihar készülődik: szupertornádó van kialakulóban, de viharvadászainkat
leszámítva egyetlen meteorológus sem képes mindezt előrejelezni. Mármint
értitek, egy bazinagy tornádóról van szó, mégis a ciklonok áramlását a filmben
szereplő zsenin kívül senki sem tudja meghatározni. Bár lehet nem kéne
meglepődnöm ezen, mert mifelénk úgy működik az időjárás, hogy ha azt állítják,
esik az eső, akkor süt a nap és fordítva. Adják vissza a diplomájukat!
De ami még ennél is rosszabb, hogy ez a tornádó egy olyan
városban csap le, ahol szellemi fogyatékosok laknak. Már nem emlékszem, mi volt
a település neve, de simán átnevezhetnék Retardáltvárosnak. Vannak itten nékünk
ostoba Youtube celebjeink, akik szerint a tornádó király, és mindenáron olyan
videót akarnak készíteni, amiben látszik a tornádó velük egy képen. Mert a sokmilliós
eléréstől híresek lesznek, és csak ezen kattog az agyuk, olyan apróság eszükbe
nem jut, hogy felkapja őket a tornádó, és meghalnak. Normális emberek sírva-nyüszítve
menekülnek, de ők végigröhögik a filmet, hogy ez mekkora poén. Csak úgy mondom,
hogy a velük kapcsolatos poén sem poén, mert annyira idegesítik az embert már a
film elején előrevetítve az ostobaságukat, hogy azért imádkozik, pusztuljanak
minél előbb.
Aztán a tornádónk az itten egy nesztelenül lopakodó kísértettornádó,
mert senki sem veszi észre, ha elkezd szakadni az eső, vagy megrebbennek a fák
levelei a széltől, mindenkinek csak akkor tűnik fel a tornádó, mikor kettő
méterre van előttük. Én a helyükben már rég kirúgattam volna a város orvosát,
hogy elfelejtett mindenkinek szemüveget felírni a távollátására. A végzős ballagáson elkezd esni az eső, erre a reakció: akkor gyorsan zavarjuk le az
ünnepséget. Kit érdekel, hogy vihar van! Akkor kezdenek el bevonulni az iskolaépületbe,
mikor már úgy szakad, mintha dézsából öntenék, és az orkán erejű szél kitépi a
kezükből az érettségi bizonyítványt (ezért érdemes volt gürizni négy éven át). Ezt
persze nem mutatják, csak én mondom, de ha repültek a sapkák, repültek a
papírok is. Aztán mikor leesik nekik, hogy hoppá, tornádó szemelte ki az
iskolát, akkor nem ám lemennének az alagsorba vagy valami, megállnak a folyosón,
és a szekrényeknek támaszkodnak, legalább jól fejbe tudja őket vágni a
leszakadó ajtó. Persze a tornádó pont azon a folyosón csap le, ahol álldogálnak,
és amikor elpályázik, az igazgatóhelyettes naivan megkérdi: van sérült? Végül is
csak kirepültek onnan a diákok meg leszakadt a fél tető, de biztosan mindenki
sértetlenül átvészelte. Aztán a film folyamán valaki egyszer csak kitalálja,
hogy a már félig letarolt iskola, aminek alagsora még mindig nincs (de ki
tudja, lehet ám, hogy van, csak hülyék oda lemenni), a legbiztonságosabb,
tereljenek oda mindenkit. Csodálkoztam, hogy nem a szabadtéri piacra gondoltak,
majdnem ugyanannyi érv szól biztonsági szempontból amellett.
Az ügyeletes idegesítő tinifiú elmegy a neki tetsző
csajszival egy gyárba forgatni, és a csaj halál komolyan nem érti milyen zajt
hall két másodperccel azelőtt, hogy lecsap a tornádó. Ha lett volna a
karaktereknek eszük (úristen, mit beszélek itt hülyeségeket, eszük?!), hívták
volna a Winchester fivéreket, hogy rendezzék le a szellemtornádót, és akkor
legalább lett volna valami jó is ebben a filmben. Térerő az persze akkor nincs,
mikor figyelmeztetni kell apuka lázadó szeme fényét, hogy tűzzön el biztonságos
helyre. Később viszont, mikor a tornádó lakónegyedeket döngölt a földbe, a
térerő valami varázslatos módon visszatér, biztosan feltámadtak hamvaikból a
telefontornyok.
Okos dokumentaristánk úgy gondolja, hogy egy földbe
akasztott autót nem tud felkapni a szél, mikor egész épületeket ragad magával. Ők
biztosan ismerik e különleges fizika törvényeit, mert a tornádó ellebegteti a
több tonnás repülőket az égbe (legalább spórolnak egy csomó kerozint,
örülhetnek a zöldek!), ellenben a kereszthuzatban megbújó embereket nem
passzírozza a betonhoz, és nem is röpteti ki sok G erővel. Lehet, ez egy kedves
kísértettornádó? Casper tesója?
A film legfontosabb tanítása: mindig a felvétel az első. Jól
példázza ezt a roggyant Youtube sztárok esete, de itt van még pluszban a
készülő dokumentumfilm egyik operatőre. Hiszen nyilvánvaló, hogy a kamera
fontosabb, mint az életünk, ezért amikor beszippantja a felgyulladt tornádó
(nem túlzás ez egy kicsit?) a kamerát, vessük utána magunkat, hátha beszippant
minket is. De legalább hősi halált haltunk a felvételért, amit nem mentettünk
meg!
Maga a történetmesélés szubjektíven történik, a karakterek kameráinak lencséjén keresztül. Ezt az operatőri megoldást én személy szerint utálom, olyan élvezhetetlen házimozivá teszi az egészet, bár ebben szerencsére nincsenek idegtépő rángatások, mint mondjuk a Cloverfieldben.
Maga a történetmesélés szubjektíven történik, a karakterek kameráinak lencséjén keresztül. Ezt az operatőri megoldást én személy szerint utálom, olyan élvezhetetlen házimozivá teszi az egészet, bár ebben szerencsére nincsenek idegtépő rángatások, mint mondjuk a Cloverfieldben.
A sztori minőségéhez képest a látvány egészen rendben van.
Nyilván nem csúcsminőségű a CGI, de nem is az a nézhetetlen gagyi ZS-kategóriás
filmekre jellemző fajta. Konkrétan a pusztítás volt az egyetlen értékelhető
ebben a kreációban.
Én ezt a gyöngyszemet nem ajánlom senkinek, maximum a vihar
szerelmeseinek, akik vannak olyan erősek lelkileg, hogy nem hajszolja öngyilkosságba
őket ez a rettenet.
Értékelés: 1/5
Eredeti cím: Into the Storm
Megjelenés éve: 2014
Játékidő: 89 perc
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése