A 18 éves
Eliza a Monstrous Sea, a népszerű webképregény alkotója. Eliza online élete
pörög, az idejét azzal tölti, hogy a barátaival chatel, és a képregényt
rajzolja. Ám a valóság közel sem izgalmas, sosem voltak barátai, a szülei
mindenáron rá akarják kényszeríteni, hogy sportoljon, az öccseivel nincs túl jó
kapcsolata, és a suliban mindenki szerint ő a fura lány. Aztán egy nap új diák
érkezik, Wallace, aki nem beszél emberek között, és maga is Monstrous Sea
rajongó − mi több, az egyik legnépszerűbb fanfiction író a fórumon. Eliza akkor
sem árulja el neki, hogy ő a képregény szerzője, amikor barátok lesznek. Ahogy
a való és az online élet keveredik, Eliza világa teljesen felborul.
Ó, te jó ég!
Bíztam abban, hogy Zappia újfent megcsinálja, és megcsinálta. Egyszerűen nem
értem, milyen írói véna kell ahhoz, hogy valaki egy ilyen szerethető, feelgood
történetet írjon, amit ekkora öröm olvasni, és ami érzelmileg ennyire meg tud
ragadni − egyszerre melengeti meg és facsarja ki az ember szívét.
Mintha a
gimis életemről olvastam volna. Még a ruházkodás iránti érdektelenség is
stimmelt, én is elvoltam a kis iskolán kívüli világomban, miközben ott meg rám
aggatták a csendes stréber jelzőt, akit igazából senki sem akart megismerni.
Teljesen át tudtam érezni Eliza érzéseit, a problémáit, az egyedüllétét, a
szerencsétlenkedéseit, a folytonos aggódást, amit mások társaságában érzett, a
kontrasztot, amit az igazi és az online élete jelent (mit szépítsek, most is ez
a helyzet).
Zappia
nagyon jól ábrázolja azt a szakadékot, ami az internet előtti és utáni
generáció között húzódik. A szülők nem értik meg, hogy Eliza két online
barátja, akikkel még sosem találkozott, olyan közel állnak hozzá, mintha a
szomszédban laknának. Nagyon tetszett a korkülönbség, Eliza legjobb barátja egy
22 éves srác, a legjobb barátnője pedig egy 14 éves túl okos lányka, Eliza a
híd köztük a maga 17 évével. Amin persze el lehet csodálkozni: mégis mit akar
egy 22 éves férfi egy 14 éves kislánytól? De a net ugyebár kortalan, 20 éves
koromban nekem is voltak 14 éves barátaim, és sosem éreztem őket kevesebbnek
nálam. És bár nem tudom, manapság, amikor már mindenki nethasználó, ezek az
online kapcsolatok mennyire tartósak, de nekem olyan barátságaim születtek
anno, amik 10 éve tartanak, és rendszeresen kommunikálunk (úgy, hogy egyszer
vagy egyszer sem találkoztunk) − ez valami hihetetlen jó dolog.
A könyv első
felénél durván Fangirl utánérzésem volt, mert nagyjából ugyanazt a sémát hozza,
ugyanazzal az üzenettel, ami nem baj, mert a Fangirlt is imádtam ugyanezen
okokból. Aztán Zappia elkanyarodik, és egy egész sor olyan témát érint, ami
elsősorban az introvertáltaknak szól, pontosabban a művészi hajlamúaknak.
Legelőször nyilván az eszképizmus kerül szóba. Az online élet a boldogság
színtere, ezért igyekszik Eliza is ott tölteni az ideje nagy részét, hiszen
nincs, mi a valóságban tartsa. Zappia az alkotás kérdését boncolgatja, hogy
miért alkotunk, kinek, és mit akarunk vele elérni, és mikortól lesz az alkotás
a boldogság vagy a szomorúság forrása. Amikor már nem is azért alkotunk, hogy a
lelkünkből a világnak adjunk egy darabot, hanem, hogy megfeleljünk
vadidegeneknek. A regény, ami egy internet függő lányról szóló regénynek
indul, olyan durván csap át a művészet okozta mentális betegség témakörébe,
hogy nem győzzük összeszedegetni az összetört szívünk darabkáit.
"A megtört emberek nem rejtőznek el a szörnyeik elől. A megtört emberek hagyják, hogy megegyék őket."
Úgy éreztem,
Zappia önmagát tette a történetbe, művészként a saját élményeit fűzte bele, és
adta vissza Eliza gondolatai közt. Csak ittam a csodásabbnál csodásabb
mondatokat, amik úgy éreztem, nekem szólnak, mintha szóról szóra a sajátjaimat
olvasnám vissza. Eliza szörnyei az én szörnyeim is, és mindenkié, aki
alkotómunkát végez − és nem egy egoista, nárcisztikus személy −, mert alkotni
valamit a semmiből akkor is rohadt nehéz, ha tehetséges vagy, és ösztönösen
tudod, mit kell tenned, mert mindig, MINDIG megkérdőjelezed magad. (Én például
nem tudom objektíven megítélni a munkáimat, mert akkor is rossznak látom őket,
ha nem feltétlen azok).
Minden
méltató szavam ellenére a könyv mégsem volt tökéletes. A kétharmadától kezdve
úgy éreztem, szerkezetileg szétesik, a végén Zappia nagyon összesűríti a
dolgokat, és ez a történet rovására megy, érezni a különbséget a szépen
strukturált első fele és a vége közt. Talán érdemes lett volna kicsit bővebben
kifejteni azokat a részeket, mert így egy kicsit összecsapottnak éreztem.
Ettől
függetlenül az Eliza and Her Monsters
egy fantasztikus könyv, és minden művészléleknek és fandom tagnak ajánlom.
Értékelés: 5/5
Borító: 5/5
Kiadó: HarperCollins
Megjelenés
éve: 2017
Oldalszám:400
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése