Üdvözlés

Szia!
Rileey vagyok, örülök, hogy idetaláltál, annak még jobban, ha máskor is visszanézel. Mostanában főként könyvekről szedem össze a gondolataimat, de ha olyan kedvem van, filmekről és sorozatokról is megejtek egy-egy posztot. Sokat olvasok angolul, így ne lepődj meg, ha nem túl ismert könyvekkel találkozol errefelé. A célom, hogy felkeltsem ezekre a figyelmet, hátha egyszer kis hazánkban is a könyvesboltok polcaira kerülhetnek. Kellemes böngészést kívánok! :)

Ha szeretnél kapcsolatba lépni velem, a nagyító ikon alatt lapuló űrlap segítségével megteheted, vagy használhatod közvetlenül az e-mail címemet: rileey.smith[kukac]gmail.com

Népszerű bejegyzések

Címkék

1 pontos 2 pontos 3 pontos 4 pontos 5 pontos ABC ABC Family adaptáció After the End Agave agorafóbia akció alakváltók alternatív történelem angol angyalok animációs anime Anna és a francia csók apokaliptikus Arrow barátság blog book tag borító borítómustra boszorkányok Cartaphilus CBS chick-lit Ciceró Courtney Summers crossover családon belüli erőszak Dan Wells Daredevil démonok depresszió design díj disztópia dráma Dream válogatás Éles helyzet erotikus fanborítóm fantasy felnőtt film Forma-1 FOX földönkívüliek Főnix Könyvműhely Francesca Zappia francia Fumax GABO Gayle Forman Hard Selection Harper Teen Hex Hall high fantasy horror humor időutazás írás istenek Jane The Virgin Jennifer Niven John Cleaver karácsony katasztrófa képregény klasszikus komédia Kossuth Könyvmolyképző krimi leltár lovak Lucifer Maggie Stiefvater mágia mágikus realizmus magyar szerző Matthew Quick Maxim megjelenések mentális betegség misztikus Netflix new adult novella nyár öngyilkosság pánikbeteség paranormális pilot posztapokaliptikus pszichológia pszichothriller Rainbow Rowell Razorland realista Red Queen Richelle Mead romantikus sci-fi Scolar Silber skizofrénia sorozat steampunk Supernatural Syfy szerelmi háromszög szörnyek tanár-diák természetfeletti The 100 The Chemical Garden The CW The Dust Lands The Flash The Selection thriller toplista történelmi tündérek Twister Media Ulpius urban fantasy vámpírok vérfarkasok Victoria Schwab vígjáték vírus Vörös Pöttyös Wither young adult zombik

Most olvasom

Blogok

Üzemeltető: Blogger.

Küldj üzenetet!

Név

E-mail *

Üzenet *

2016. június 24.

Richelle Mead: The Glittering Court

A The Glittering Court a 14. Richelle Mead könyvem. Megdöbbentő szám, pedig a publikált regényeinek csak töredékét olvastam. Én annak a híve vagyok, hogy egy szerző ne ontsa magából tonnaszámra a történeteket; a sietség egy idő után meglátszik a teljesítményen. Eljött az idő, hogy kijelentsem, Richelle-t is utolérte a végzet.

Elizabeth Osfrid grófnője, vére és rangja méltán híressé teszi. Amikor beütnek az anyagi nehézségek, a nagymamája házasságot szervez egy olyan emberrel, aki Elizabeth-nek egyáltalán nem nyeri el a tetszését. Ekkor adódik egy lehetőség, és megszökik. A szolgálólánya, Adelaide helyébe lép. Csatlakozik a Glittering Court nevű szerveződéshez, akik lányokat taníttatnak, hogy az Új Világban az ottani agglegények feleségeként megállják a helyüket. Elizabeth-nek azaz innentől kezdve Adelaide-nek titkolnia kell a valódi kilétét, és még az újonnan szerzett barátnőinek sem árulhatja el a titkát. Egyetlen szövetségese a Glittering Court működtetőjének fia, Cedric, aki maga is egy súlyos titkot rejteget. Adelaide terve akkor mond csődöt, amikor beleszeret Cedricbe…

Azt szűrtem le a Meaddel való legutóbbi két találkámból, hogy más műfajok felé kacsintgat. Ez nem feltétlen lenne probléma, de a próbálkozásait továbbra is fantasynek álcázzák. A Soundless összességében egy disztópia volt, aminek az utolsó néhány fejezete rohant műfajt változtatni; a The Glittering Court pedig nyomokban sem tartalmaz fantasy elemet, valójában inkább egy történelmi romantikus jellegű sztori szeretne lenni, ami semmi újat nem tud felmutatni a piacon. Végig azt vártam, hogy a vallás alapjául szolgáló angyalok leszállnak az égből, de egy idő után kezdtem felfogni, hogy ilyesmi nem fog bekövetkezni. Sajnos azt kell, mondjam, hogy Mead zsánerkísérletei nem sültek el túl jól, bár a Soundlesst még szerettem a disztópia jelleg miatt, hiába volt gyengécske, ennél a könyvnél leginkább csak azon tűnődöm, miért gondolta bárki is, hogy ez a történet érdekel valakit.

De ami a legelképesztőbb, hogy A The Glittering Court trilógia! Méghozzá főszereplőváltós típusú. Adelaide barátnőinek a szemszögéből fognak játszódni a következő kötetek, és ugyanazt az időszakot ölelik fel, mint Adelaide története. Nekem ebből bőven elég volt egyszer is, gőzöm sincs, hogy mi az, amit még két másik regényben ki lehet fejteni, főleg, hogy engem egyik lány sem érdekelt. Miráról meg kvázi annyit sem tudtunk meg, hogy egyáltalán felmerülhessen szikrányi esélye annak a gondolatnak, hogy róla akarnék olvasni. Annyi infóval rendelkezünk róla, hogy állandóan eltünedezik, és nincsenek kérői, és ennek annyira misztikusnak kéne lennie, hogy be kéne tőle rosálnunk…

Amikor először olvastam a fülszöveget, rögtön az jutott eszembe, hogy Mead meg akarja lovagolni a Párválasztó sikerét, hiába nincsenek ordító hasonlóságok, és teljesen másról szól a könyv. Mármint ez annyira nem Mead miliője, hogy csak furcsállni tudtam az egészet, hogy ilyen könyvet írt – mintha nem is az ő könyve lenne. A stíluson érződött, Adelaide visszaszólásai mutattak hasonlóságot Rose-zal vagy Georginával, de ez a habos-babos környezet, a kilométer hosszú ruhaköltemény és báli leírások idegenek voltak, nem az, amit megszoktam. Sajnos sok helyen untam a leírásokat, a könyvet, a történéseket vagy azok hiányát, ezért is tettem félre hónapokra a könyvet, és külön lelkierőt kellett gyűjtenem, hogy befejezzem. Valahogy nem érdekelt.

Valakinek sikerült megtréfálni, ugyanis a Goodreadsen kitett első fülszöveg – amit a blogra is fordítottam – nem egyezik a könyv cselekményével. Abban ugyanis az áll, hogy Cedric sem tudja, hogy Adelaide kicsoda, holott már a könyv elején találkoznak, és a fiú segít neki fenntartani az álcáját még annak árán is, hogy mindketten bajba kerülnek, ha kiderül az igazság. Emiatt kissé zavarban éreztem magam a történet kezdetén, kellett egy kis idő, hogy belerázódjak. Voltak pillanatok, amikor élveztem az olvasást, úgy a háromnegyedétől viszont bele-belelapoztam, annyira akartam, hogy vége legyen.

A The Glittering Court egy paradoxon. Egyszerre éreztem úgy, hogy rengeteg minden történik benne, és mégsem történik semmi. Ennek az oka, hogy a történet nagyon hosszú időt ölel fel, és Mead fittyet hány a „show, not tell” szabályra, így minden csak le van összefoglalóan írva, és ez egy idő után kifárasztja az embert. Az elején még Elizabeth életét mutatja be, majd már a Glittering Court több hónapnyi felkészülését, aztán a több hónapos hajóutat, majd az Új Világban történteket, a legvége előtt az aranykeresést, és az egész csak úgy ömlött rám, sok volt, és nem voltak agyeldobós fordulatok, nem volt feszültségkeltés, nem volt semmi. Arról már ne is beszéljünk, hogy Tamsinnal kapcsolatban kétszer sikerült eljátszani ugyanazt a fordulatot, ami legelőször sem váltott ki belőlem érzelmeket. Úgy éreztem, mintha egy közepes minőségű, gyenge átívelő szálas tévésorozatot fogyasztanék szövegformátumban, és az egészet helyszínváltásokkal tarkított epizodikus cselekményű montázsok tarkítják.

A szerelmi szál sem jött át, bár Cedricet bírtam, de miközben ők több hónap alatt érzelmeket kezdtek el táplálni egymás iránt, addig én ezt a leíró események sodrában olvasóként nem érzékeltem. Nem alapozódtak meg az érzések kulcsmomentumokkal, az első csók pont nem a legjobbkor csattant el, nem jött át a nem lehetnek együtt szenvedés igazi mélysége. Mindez ment a kukába a kapcsolatuk egyszerű, kényelmes lerendezésével, ami klisésen adta magát, de ki gondolta volna, hogy az együttlétükhöz vezet. Cedric súlyos titka olyan homlokráncolós kategória, ez volt a nagy titok? tűnődéssel.

Adelaide-t csak azért nem utáltam annyira, mert voltak jó szövegei, de iszonyatosan idegesített, mikor önmagát sajnáltatta, hogy nem aludhat pihe-puha párnák között meg milyen nehéz élete van, és így tovább. Aha. Persze. Hogyne. Az Új Világban ismét történik egy helyszínváltás, amit Adelaide nem tervezett be, és ezen a ponton olyan ismerősség érzésem lett, és aztán rájöttem, hogy az egész sztori mire emlékeztet: Nicole Kidman és Tom Cruise közös filmjére, a Túl az Operenciánra.

Önmagában az alapötlettel vannak ellenérzéseim. Lássuk csak lecsupaszítva: Elizabeth nem akar férjhez menni egy vadidegen férfihoz, akit nem szeret, ezért Adelaide-ként elhajózik egy szigetre, hogy utána férjhez menjen egy vadidegen férfihoz, akit nem szeret. PARADOXON. Arról már ne is beszéljünk, hogy a könyv végig tárgyként kezeli a nőket, akiket áruként adnak el, és ennek mindenki örül, és ez mindenki szerint normális, és a nőknek az a dolguk, hogy engedelmes feleségek legyenek, akiknek a háztartás vezetése a feladatuk. Na ne. Nekem ezt kéne élveznem? Komolyan? (A pontosítás kedvéért azért hozzáteszem, hogy nem kényszerítik őket semmire, nem kötelező megházasodniuk, ha nem akarnak, de akkor is, ez mi ez?) Rendben, fogadjuk el, hogy ez egy ilyen világ. De egyetlen ellenhang sem nyilvánítja ki, mit gondol.

A könyv deus ex machina megoldásai írói lustaságról árulkodnak, a végéért különösen jár az ironikus taps. Olyan karakterek mentik meg a napot, akik addig nem szerepeltek a könyvben. Egy csomó feldobott szál elvarratlan marad, hiszen ez egy sorozat, na de én nem akarom elolvasni Mira és Tamsin történetét, akkor miért kell egy félkész könyvvel beérnem? Nem értem.

Ha Richelle Mead új témájú könyvvel rukkol elő, azért ott leszek, mert a stílusát még mindig csípem; remélem igyekszik összekapni magát. Úgy néz ki, hogy a Könyvmolyképző megvette a kiadási jogokat, tehát valamikor a jövőben magyarul is a kezünkbe kaparinthatjuk Adelaide kalandjait.

Értékelés: 3/5
Borító: 4/5

Sorozat: The Glittering Court #1
Kiadó: Razorbill
Megjelenés éve: 2016
Oldalszám: 400

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése