Bee egy 15 éves zseni, akinek az anyukája, Bernadette antiszociális, kicsit zizzent, és folytonos összetűzésbe kerül a Galer utcai iskola anyáival. Bernadette minden programból kihúzza magát, és ezért ezek a városi nők teljesen lenézik. Bee kitalálja, hogy az apja és anyja vigye el őt az Antarktiszra, és bár Bernadette beleegyezik, rájön, hogy talán mégsem akar az Antarktiszra menni, mert ott az az aprócska bökkenő, hogy antiszociális.
Nem tudom pontosan megmondani, hogy mi fogott meg ebben a könyvben. Talán a bohókás különcsége, ami nem csak Bee édesanyja, Bernadette személyéből, hanem a könyv struktúrájából is fakad. A történet különböző e-maileken, feljegyzéseken, hivatalos iratokon alapul, amiket Bee narrálása egészít ki. Egy ponton elkezdett zavarni, hogy Bee hogyan tud olyan tényekhez megjegyzést fűzni, amiknél jelen sem volt, de aztán kiderül, hogy tulajdonképpen a Bee által írt könyvet tartjuk a kezünkben. Nagyon szeretem ezt a fajta megoldást, mert nem mindennapos, és Bee mondandójával kiegészülve különleges élményt nyújt.
A könyv stílusa a komoly téma ellenére rendkívül szórakoztató. Gyorsan telnek az oldalak, és bár számomra nem tartalmazott hangosan nevetős poént, azért mégis egy olyan hangulatba taszított, ami növelte a könyv élvezeti értékét.
A szórakoztató stílus elvonja a figyelmet arról, hogy milyen komoly témát feszeget a történet: a minden lében kanál szúnyograj örökös alakoskodásának szembeállítása egy antiszociális, kissé őrült nővel, akivel sok olyan dolog történt, ami ebbe az állapotba juttatta. Itt a főhős ugyanis nem Bee, hanem az édesanyja Bernadette, ha nem lett volna egyértelmű a címből és a borítóból, ami őt ábrázolja.
Bernadette egykoron sikeres és világhírű építész volt, akit díjjal is elismertek, aztán eltűnt a színről, és Seattle-be költözött a családjával. Ez a nő olyan dolgokon ment keresztül, amik egy életre tönkretették, és végül odáig süllyedt, hogy a Galer utcai iskola anyáinak esküdt ellenségévé vált a visszahúzódó természete miatt. Bernadette nem tud beilleszkedni ebbe az iskolai miliőbe, a szúnyogok közé, ahogy ő nevezi őket.
Remekül ábrázolja a könyv, hogyan viselkednek ezek a háziasszonyok azzal, aki nem illik a stepfordi feleségek mintapéldányai közé. Tipikusan olyan emberek ők, akik mások szemében a szálkát is észreveszik, de a sajátjukban a gerendát nem. Ami számomra érthetetlen, hogy nekik miért fáj az, hogy Bernadette nem szeret emberek között lenni. Nem mindenkinek lételeme, hogy olyan emberek társaságában a semmiről fecsegve üsse el az időt, akiket a háta közepére kíván. Mégis, az alakoskodás a bevett eljárás, és az a számkivetett, aki ennek nem kíván eleget tenni. Furcsa világban élünk.
Tulajdonképpen csak a lánya ismeri őt igazán, és ő az egyetlen, aki megérti az anyja fóbiáit. Bernadette férje, Elgie csak a munkájának él, és észre sem veszi, hogy a felesége honnan hova jutott. A legszomorúbb, hogy Bernadette legjobb „barátja” tulajdonképpen egy virtuális indiai asszisztens, csak neki tudja elmondani, hogy mi nyomja a lelkét. Adott a kérdés: Bernadette megtalálja-e újra önmagát, vagy örökre bennragad a saját szorongó kis világába?
Azt nagyon sajnáltam, hogy a fülszöveg ennyire előrevetít a történetben (meg ugye a cím is), mert az a dolog féltáv után történik. Itt sajnálatos módon átcsap irreálisba a cselekmény, és forgattam a szemem közben, de ettől függetlenül összességében tetszett a regény.
Nem egy hagyományos könyv ez, így mindenkinek ajánlom, aki egy kis vérfrissítésre vágyik az olvasmányaiban.
Értékelés: 4/5
Borító: 4/5
Eredeti cím: Where'd You Go, Bernadette
Kiadó: Maxim
Megjelenés éve: 2013
Oldalszám: 372
Fordította: Lázár Júlia
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése