A Napos oldal jó ajánlólevél volt Matthew Quick könyvéhez, és az első oldalon a
szürreális csendélet bemutatása már jelezte, hogy ez a könyv instant kedvenc
lesz. Szeretem a fura dolgokat, és mi sem bizarrabb, mint a zabkása-náci
fegyver kettőse.
Leonard
Peacocknak szülinapja van, egész pontosan a 18., ami jelentős fordulópont az
ember életében. Különlegessé akarja tenni, ha már senki sem köszönti fel;
elindul a náci fegyverrel a suliba, hogy kinyírja a csávót, aki egykor a
legjobb barátja volt, és az azt követő napirendi pont az öngyilkosság. Ahogy
múlik a nap, és egyre közeleg a cselekvés ideje, fény derül azokra a dolgokra,
amik ily drasztikus elhatározásra sarkallták Leonardot.
Valahol
nevetségesnek hat, mekkora ügyet csinál Leonard abból, hogy senki nem ünnepli
meg születésének jeles napját. De tudjátok mit? Leonardnak rohadtul igaza van. Persze
nem kell bosszúból ezért kinyírni mindenkit (nyilván nem is ezért teszi, csak
éppen ez a tökéletes nap), de képzeljétek már bele magatokat kicsit a
helyzetébe. Szerintem ezt csak azok nem értik, akiket minden évben torta vár
meg 150 Facebook üzenőfali poszt, amitől inkább már unják az egész hajcihőt,
semmint értékelik. De az igazság az, hogy szívás, ha nem köszöntenek fel a
szülinapodon. Olyan érzés, mintha tök fölöslegesen lennél a világon, mert
senkit nem érdekelsz (és ez éppenséggel elég bizonyíték, azt hiszem.) Saját
tapasztalatból beszélek, ugyanis már évek óta az a jellemző, hogy alig pár
embernek jut eszébe a nap, mikor egy évvel öregebb leszek. Pár éve megkaptam a kioktatást, hogy mit akarok,
ha egyszer nincs kiírva a Facebookra, én meg azt mondom, mindenki feldughatja a
Facebook emlékeztetős kívánságait magának, és igenis joggal várom el, hogy bizonyos
emberek TUDJÁK. De egyébként már nem érdekel, eleget csalódtam az emberi
fajban. Kifakadás vége.
Szóval én
annyira, de annyira megértettem Leonardot! Az érzéseit, az egyedüllétet, azt,
hogy mennyire szerette volna, ha valaki csak úgy tudná, hiába semmi realitása
nincs ennek a vágynak, ha egyszer nem kötötte senki orrára. Annyira
megértettem, mennyire magányosnak érzi magát, és úgy sajnáltam, hogy a szomszéd
bácsi a legjobb barátja, annyival többet érdemelt volna. Azt mondjuk bírtam,
hogy fekete-fehér film és Bogart rajongók mindketten, és filmből vett
idézetekkel beszélgettek. Persze a világ úgy működik, hogy aki csak egy kicsit
is kilóg a sorból, teljesen mindegy, hogy jó ember-e, azt kinézik a társai, és
éppen ilyen esetek vezethetnek öngyilkossághoz. Mert egyébként könnyű azt
mondani, hogy majd a giminek vége lesz egyszer, és az ember maga mögött hagyja
az egészet, csak ha továbbra sem tud beilleszkedni, egy ördögi mókuskerékben
reked, amiből lehetetlen kitörni. És ez egyedül, támogató család, barátok
nélkül iszonyat nehéz, hiába bízol benne, hogy majd találkozol olyan
emberekkel, akik megértenek. De mi van, ha mégsem?
Ez a vágy
fogalmazódik meg a jövőből írt levelekben, ami legelső alkalommal alaposan
kizökkentett az olvasásból. Komolyan, még utána is néztem, hogy átváltunk-e
posztapok történetbe. Lehet, hogy volt előtte említés a házi feladatról, csak
nem figyeltem annyira. Nagyon-nagyon tetszett ez az ötlet. Remekül illeszkedik
a történések közé, hogy Leonard titkon hiszi, hogy ő is részesülhet egyszer
családban és boldogságban. Végső soron a saját történetei testesítik meg
mindazt, amit sikerül elérnie a könyv végére, hogy nem adja fel a reményt.
A könyv
klassz ötleteket vonultat fel, például a csodabogár Leonard perverz követési
hajlamát, ahogy felnőtt szerepbe öltözik, és a metrón utazókat figyeli.
Megállapítja, hogy a felnőttlét szar, és ezzel csak egyetérteni tudok. Én is a mai
napig tűnődöm azon, hogy a felnőttek boldogtalanok és unalmasak, képtelenek
megbecsülni azt, amelyikük van, és folyamatosan azt kívánom, bárcsak ne
tartoznék közéjük (sajnos attól még felnőtt lettem, bármennyire is nem akartam,
és még mindig végtelenül unalmasnak tartom őket, mert már elfelejtettek
álmodozni, viccelődni, csak nyavalyognak és másokat szidnak).
Ahogy
haladunk előre a történetben, úgy válik egyre nyilvánvalóbbá, mi készteti
Leonardot arra, hogy végezzen a volt legjobb barátjával és önmagával. Amikor
kiderült az ok, az érzelmi sokkhatásként ért, főleg az, hogy az anyja, akit az
egész könyvben ütni tudtam volna, homokba dugta a fejét, mintha mi sem történt
volna. Nagyon komoly dologról beszélünk, így nem meglepő, milyen sebeket ejtett
Leonardon. Még csodálom is, hogy ilyen összeszedettnek tudja mutatni magát a
külvilágnak.
Különösen az
nyerte el a tetszésem, hogy nincs románc, csak egy ügyetlen próbálkozás, amiben
ugyancsak kikerekedik Leonard furcsasága. Itt nem úgy van, mint általában, hogy
a lúzer srác találkozik a lánnyal, hihetetlen módon meghódítja, és a lány
rávezeti, hogy találja meg önmagát. Nem a lány hatására jut arra a
felfedezésre, hogy megpróbál kilábalni a gödörből. A tanára kap ebből a
szempontból kiemelkedő szerepet; nem ő az eredője, de példaként jelenik meg
Leonard előtt, hogy ha nem adja fel, talán ő is elérheti ugyanazt, mint Mr.
Silverman. Nagyon tetszett, hogy nem történik egetrengető pálfordulás a regény
végére, és igazából a jövő a képzeletünkre van bízva. Leonard ugyanúgy egyedül
marad, semmi sem változik, és ezáltal bizonyítja, hogy egyedül a puszta akarat
hozhat változást, nem egy külső esemény, egy külső személy, mert az csak a
mesékben létezik.
Azért
szeretek férfi szerzőtől olvasni, mert annyira máshogy adja vissza egy fiú
főhős a történetet, mint amikor női főhős szemszögéből olvasok. Olyan jó és
szokatlan a stílus, ahogy Leonard gondolkozik: habókos, fura, csapongó, és ettől
olyan élvezetes.
Ezt a
könyvet mindenkinek olvasnia kéne, hogy kicsit jobban megértsék azokat az
embereket, akiknek egy boldog szülinapot néha az egész világot jelentené.
Értékelés: 5/5
Borító: 3/5
Eredeti
cím: Forgive Me, Leonard Peacock
Kiadó:
Könyvmolyképző
Megjelenés
éve: 2014
Oldalszám:
268
Fordította:
Stern Gábor
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése