Üdvözlés

Szia!
Rileey vagyok, örülök, hogy idetaláltál, annak még jobban, ha máskor is visszanézel. Mostanában főként könyvekről szedem össze a gondolataimat, de ha olyan kedvem van, filmekről és sorozatokról is megejtek egy-egy posztot. Sokat olvasok angolul, így ne lepődj meg, ha nem túl ismert könyvekkel találkozol errefelé. A célom, hogy felkeltsem ezekre a figyelmet, hátha egyszer kis hazánkban is a könyvesboltok polcaira kerülhetnek. Kellemes böngészést kívánok! :)

Ha szeretnél kapcsolatba lépni velem, a nagyító ikon alatt lapuló űrlap segítségével megteheted, vagy használhatod közvetlenül az e-mail címemet: rileey.smith[kukac]gmail.com

Népszerű bejegyzések

Címkék

1 pontos 2 pontos 3 pontos 4 pontos 5 pontos ABC ABC Family adaptáció After the End Agave agorafóbia akció alakváltók alternatív történelem angol angyalok animációs anime Anna és a francia csók apokaliptikus Arrow barátság blog book tag borító borítómustra boszorkányok Cartaphilus CBS chick-lit Ciceró Courtney Summers crossover családon belüli erőszak Dan Wells Daredevil démonok depresszió design díj disztópia dráma Dream válogatás Éles helyzet erotikus fanborítóm fantasy felnőtt film Forma-1 FOX földönkívüliek Főnix Könyvműhely Francesca Zappia francia Fumax GABO Gayle Forman Hard Selection Harper Teen Hex Hall high fantasy horror humor időutazás írás istenek Jane The Virgin Jennifer Niven John Cleaver karácsony katasztrófa képregény klasszikus komédia Kossuth Könyvmolyképző krimi leltár lovak Lucifer Maggie Stiefvater mágia mágikus realizmus magyar szerző Matthew Quick Maxim megjelenések mentális betegség misztikus Netflix new adult novella nyár öngyilkosság pánikbeteség paranormális pilot posztapokaliptikus pszichológia pszichothriller Rainbow Rowell Razorland realista Red Queen Richelle Mead romantikus sci-fi Scolar Silber skizofrénia sorozat steampunk Supernatural Syfy szerelmi háromszög szörnyek tanár-diák természetfeletti The 100 The Chemical Garden The CW The Dust Lands The Flash The Selection thriller toplista történelmi tündérek Twister Media Ulpius urban fantasy vámpírok vérfarkasok Victoria Schwab vígjáték vírus Vörös Pöttyös Wither young adult zombik

Most olvasom

Blogok

Üzemeltető: Blogger.

Küldj üzenetet!

Név

E-mail *

Üzenet *

2016. augusztus 26.

Kevin Brooks: The Bunker Diary

Ez a könyv is véletlen találkozás volt, és amint befejeztem az éppen aktuális olvasmányomat, belevetettem magam, mert az alapfelállásnak nem lehetett ellenállni.

Linus elszökött otthonról, és most az utcán tengődik. Egy nap segíteni akar egy vak embernek, ám jó szándéka végül odavezet, hogy elrabolják. Egy bunkerben ébred – teljesen egyedül. A kérdések csak gyűlnek: ki rabolta el, és miért? Hol van? Hogyan juthatna haza? Hat embernek van hely a földalatti börtönben, és hiába kezdenek szállingózni a hozzá hasonlóan zavart és értetlenkedő lakótársak, a kiszabadulás még közös erőfeszítéssel is lehetetlennek tűnik.

Az egyik legizgalmasabb rejtélyfaktorként operáló toposz, mikor összegyűjtenek különböző embereket, összesuvasztják őket egy helyre, és a szabadulás a tét, miközben a karakterekkel együtt szép lassan felfedezzük, mi a szerepük a történetben. Megunhatatlan. Annyira jó a karakterekkel agyalni, és összerakosgatni a darabkákat, szurkolni azért, hogy megmeneküljenek. A kocka az egyik all time kedvenc filmem a témában.

Tavaly láttam a Persons Unknown című sorozatot, ami hasonló sémára épül (konkrétan az egyik fordulat teljesen ugyanaz), és bár összességében a széria nem váltotta be a reményeimet, lévén a színvonal részről részre exponenciálisan csökkent, a pilotot mindenképpen ajánlom megtekintésre. Ennél a könyvnél is úgy éreztem, mint a Persons Unknown pilotjánál; bár néha döcögött a történések sora, a brutális befejezés mindenért kárpótolt.

Az alapfelállásnál nagy jelentősége van a csoportmorálnak, a stresszhelyzetben megmutatkozó deviáns viselkedésnek, az önző élni akarásnak. A történetben az érintett hat személy közé tartozik a 16 éves főhős, egy 10 év alatti kislány, egy húszas évei végén járó önelégült nő, egy beképzelt férfi, egy haldokló öregember, és egy heroinfüggő – nem állíthatjuk, hogy nem színes a karakterpaletta. A legérdekesebb, hogy a két gyerek a legnormálisabb és a legfelelősségteljesebb, a kislány pedig még éles meglátásokkal is szolgál, messze lekörözve a felnőtteket. A Linusszal való kapcsolata a könyvnek az a pontja, amihez igazán lehet kötődni. Ezzel szemben a felnőttek határozottan nem kezelik jól a helyzetet, önzőek és hisztérikusak. A jegyeik alapján az önelégült nőnek és a beképzelt férfinak kéne helyesen cselekednie, ezzel szemben ők a legantipatikusabb és legmegvetendőbb szereplők, míg például a taszító külsejű heroinfüggő a legnormálisabb, és ő még úgy, ahogy törődik a srácokkal.

A kötött helyszín egyáltalán nem korlátolja, és teszi unalmassá az eseményeket, bár az tény és való, hogy néha belassul a történetfolyam. Ám Linus van elég erős narrátor ahhoz, hogy segítsen túllendülni a holtpontokon, elvégre amit olvasunk, az a rabságban töltött naplója, amit úgy kezel, hogy fennáll az eshetőség, hogy az elrablója bármikor elolvassa.

A karaktereknek úgy kell manőverezniük és a szabaduláson dolgozniuk, hogy az elrablójuk árgus szemekkel figyeli őket, az egész hely be van kamerázva. Ha rajtakapja őket valami turpisságon, keményen büntet, ezzel igencsak szűkítve az esélyeiket. Válaszokra nem érdemes várni, ugyanis a The Bunker Diary a valóságot reprezentálja: igen, megtörténnek velünk a rossz dolgok, nem, fogalmunk sincs róla, hogy miért, és hiába tesszük fel ezt a kérdést, sosem kapunk rá választ. A szerző ettől a filozófiától egy pillanatra sem szakad el, és emiatt a könyv történései olyan befejezésben teljesülnek be, amitől jeges sokkot kaptam. Borzalmas érzés volt olvasni az utolsó oldalakat, és azóta is gyomorgörcsöt okoz, ha visszagondolok, ha arra gondolok, hogy nem akarom elhinni, hogy így lett vége, mert így nem lehet vége, ez nem igazság.

Mert ennek fényében mit kaptam ettől a történettől? Mi a tanulság? Hogy becsüljük meg az ótvar életet, mert lehet a jelenleginél sokkal rosszabb? Hogy örüljünk annak, hogy mi irányítjuk a sorsunkat, és ragadjuk meg, amíg megtehetjük? Ha ezt kellett volna kapnom, mégis miért kellett így demonstrálni? Vagy az a cél, hogy elveszítsem a hitem? Hogy törődjek bele, bárhogy küzdök, sosem érem el a célom, mert végső soron nem rajtam múlik?

Kedves Kevin Brooks, áruld el, miért kell ilyen nyomorultul éreznem magam, ha erre a könyvre gondolok?

Mindenképpen ajánlom ezt a könyvet, de fel kell készülni rá, hogy kemény menet lesz. Erőt kívánok hozzá.

Értékelés: 5/5
Borító: 4/5

Kiadó: Penguin
Megjelenés éve: 2013
Oldalszám: 268

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése