Nagyon
felkapott volt ez a könyv korábban is, de most, hogy filmet készítettek belőle,
mindenki erről beszél. Így hát, amikor lehetőségem nyílt rá, hogy elolvassam,
kaptam az alkalmon.
Bianca
legfőbb ismertetőjegyei: cinikus, mindent leszól, sokat káromkodik, alacsony és
duci, miközben a legjobb barátnői gyönyörűek. Ahogy a rohadék, kangörcsös
Wesley rávilágít a Fészek nevű szórakozóhelyen: ő a DUFF. A pótkerék, a sorból
kilógó barátnő, aki sosem érhet a szép lányok nyomába. Biancában annyira felmegy
a pumpa, hogy ráönti a kóláját Wesleyre, de a következő alkalommal, mikor az
egoista srác felhúzza az agyát, Bianca megcsókolja. Aztán, amikor kiderül, hogy
a lány szülei válni fognak, Wesley ágyában landol; végül is semmi kivetnivaló
nincs abban, hogy úgy menekül a problémái elől, hogy összefekszik a sráccal,
akit ki nem állhat.
A sztori tipikusan a New Adult könyvekre hajaz, és jobban is működött volna
idősebb szereplőkkel. A saját hasznomat is nézem persze, mert ha tudom, hogy
ennyire a szex körül forog, és a szerelmi párosunk összes tevékenysége abból
áll az egész könyvben, hogy lefekszenek egymással, akkor hozzá sem nyúlok.
Megint beleestem abba a hibába, hogy hittem a dicsérő szavaknak, amik a
következőket állították: ez annyira jó könyv! Nem szokványos a főszereplő, nem egy
eszményi, idealizált karakter, és marha jó a humora!
Ezen a
szexcentrikusságon nem tudok túllépni. Nem vagyok prűd meg ilyesmi, de én egy
Young Adult könyvnél nem szexjeleneteket várok, hanem az első szerelem kibontakozását.
A The DUFFban teljesen normális, hogy a főszereplő lefekszik egy olyan sráccal,
akit szívéből gyűlöl. Ráadásul Bianca azért veti meg Wesleyt, mert bárkivel
együtt hál, ha úgy tartja kedve. Ez nem álszentség a köbön? Ha még barátság
extrákkal lenne, talán azt mondanám, hogy oké (vagy nem, max. ha felnőtt könyv
lenne), de ez így teljességgel kiábrándító. Tényleg érdekelne, hogy Amerikában
valóban ennyire elfogadott az aktív szexuális élet a középiskola elejétől
kezdve, mint ahogy a filmek/könyvek állítják, vagy azért valamennyire fel van
nagyítva a dolog. Azt például abszolút nem értettem, miért szed Bianca három
éve fogamzásgátlót.
Tegyük félre
azt, hogy mennyire húzom a számat az alaphelyzeten, és lépjünk a következő
napirendi pontra, a könyv üzenetére, amiből egész pontosan kettő van. Az egyik,
hogy a DUFF lét nem egy fix dolog, hanem mindenki DUFF életének bizonyos
pontján vagy bizonyos helyzetekben, és ez így van jól, hiszen sokfélék vagyunk,
és nem lehet mindig mindenhol egy valaki kiemelkedő. Persze nyilván ez egy
metafora akar lenni, hiszen nem vehetjük szó szerint. Bianca barátai nem
csúnyák és nem is ducik, ergo nem is szabadalmaztatható rájuk a The Designated
Ugly Fat Friend elnevezés.
Viszont a
másik szándékos (?) üzenet elég furán jött ki: attól, ha valaki fűvel-fával
lefekszik, még nem lesz automatikusan kurva, hiába ragasztják rá ezt a címkét.
Lehet, csak ezt használja eszközként a problémái elől való elmenekülésre, tehát
teljesen természetes dolog, és senkinek semmi köze nincs hozzá. Hát izé… akkor
keressen magának egy hobbit. Nézzen sorozatokat például. A szerző mindössze 18
éves volt, mikor a könyvét kiadták, így még inkább lehidalok, hogy milyen
üzenetet közvetít ennyi idős fejjel – lassan átcsapok ítélkezésbe. Már csak
azért sem tiszta ez a gondolatmenet, mert a végén Bianca elhatározza, hogy
most jó ideig nem óhajtja keresni a testi örömöket, mert az felelőtlen dolog;
óvszer és fogamzásgátló használata mellett is simán teherbe eshet, mert nincs a
védelemre 100%-os garancia. Képzeljetek most ide egymillió kérdőjelet; én semmi
mást nem látok, csak villódzó kérdőjeleket a szemem előtt. Pont a komoly
párkapcsolat lényege a mélyebb kapcsolat, amit a testi kontaktus okoz, és mivel
ezen már úgyis túlestek sokszor, az egésznek semmi értelme. Az meg, hogy még
így is terhes lehet? Akkor szerintem egyszerűbb cölibátust fogadni, úgy nincs
kockázat.
Biancával egyszerűen
nem tudtam azonosulni. A cinikussága jó pont lehetett volna, hiszen egyetértek
például a Valentin-nappal kapcsolatos nézeteivel, viszont összességében a
stílusa irritált. Utálom, mikor egy könyvben állandóan káromkodnak. Eleget hallom
a való életben, történetekben nem vagyok rá kíváncsi, és lehet ez kölcsönöz
„hitelességet” a sztorinak, de az én szememben ront az élvezhetőségén.
Bianca végig
egy nagy kérdőjel maradt. Most akkor mégis mennyire ronda és kövér? Mert ahhoz
képest két pasit is összeszed a könyvben. Igen, mondhatnánk, hogy kisugárzás, a
külső nem fontos, blablabla, de egyikükkel sem tölt annyi időt, hogy a csodálatos
kisugárzásával el tudja őket bájolni; szókimondó stílusa inkább taszító, mint
kedvelhető. Ráadásul Wesley miért akarna egy ilyen állítólag ronda és kövér
lánnyal kavarni, ha szó szerint bárkit megkaphat? Wesley dögös, izmos, buknak
rá a gyönyörű csajok. Akkor neki miért pont a ronda, kövér lány kell? Tudom,
hogy leragadok a külsőségeknél, de ismétlem, nem ismerik Biancával egymást,
ergo csak a külső lehet vonzó tényező, ami az első benyomást adja, főleg úgy,
hogy Bianca semmi mást nem csinál, csak sértegeti. Nem állja meg a helyét az a
magyarázat, hogy Wesleynek aztán mindegy, hogy kivel, csak a numera meglegyen.
Egy Adonisznak nem kell a csúnya lány, ha sorban áll ezer másik jelentkező is,
hacsak nincs valami fétise, de erről ugye nem szerzünk tudomást a könyvben. Ha
már itt tartunk, én egy csomó ideig azt hittem, hogy kiderül, Wesley
szoknyapecérsége csak kacsa, a hódításai meg iskolai mítoszok, amikről mindenki
beszél, de valójában fele meg sem történt. Tévedtem, szóval nálam a
Bianca-Wesley kapcsolat homályos folt maradt.
Miért lettek
egymásba szerelmesek? Egyetlen olyan jelenetük sincs, amiből ez kiderülne (ez
elég komoly írástechnikai hiba), mindig csak szexelnek. Wesley közben másokkal
is csinálja, csak ezt nem láttuk, akkor meg mi a különbség? Miért Bianca, miért
nem akármelyik másik lány? Ha ábrázolva lett volna a kapcsolatuk mélyülése,
talán hihetőnek tartanám az egészet. Ja, tudom, volt a nagy megmentő akció meg
a bizalmas vallomások a családról. Pedig nem kellett volna
sok érzékeltetni a folyamatot: egy-egy aranyos jelenet, ami nem torkollik
szexbe. Ezek után Wesley viselkedésének állítólagos változása sem tűnt fel; a
húga megköszöni Biancának, hogy miatta Wesley megváltozott, de mégis mikor és
miben? Én ebből semmi sem láttam. Aggódik Biancáért, persze, de ezen kívül? A
levél meg a nyáladzás annyira karakteridegen tőle, mintha elrabolták volna az
ufók, és egy hasonmást tettek volna a helyére.
Nemcsak
Bianca, hanem úgy kb. az összes karakter viselkedése realitástól
elrugaszkodott. Van ugye az apuka, aki elkezd alkoholizálni, amit már abból
tudunk, hogy Bianca a könyv elején megemlíti ezt a tényt, mintha tudta volna,
mi lesz. Inkább bele se megyek mennyire felületesen volt ez az egész szál
kifejtve. 18 év után apuka most kezd el inni csak úgy? Ha ennyi tartása van,
már rég meg kellett volna adnia magát akármilyen stresszes/kiakasztó fejlemény
miatt. Aztán ott van az anyuka, aki elküldi postán a válási papírokat egyetlen
szó nélkül, mert ez ugye így működik. Fontos témák ezek, hogyan küzd meg egy
tinédzser a családi gondokkal, de hát mint látjuk, sehogy, inkább tökélyre
fejleszti a lepedőakrobatikát.
Abban a
tudatban, hogy a szerző tinédzserkorában írta a könyvet, utólag nem lepődök meg
a kivitelezésen. Tulajdonképpen ahhoz képest, milyen fiatal volt, egy
gördülékeny, gyorsan olvasható könyvet hozott össze, amire abból a szempontból
nem lehet panasz, hogy kétszer ennyi idős szerzőktől olvastam már sokkal
rosszabbat. Mondjuk lehet, csak azért olvastatta magát, mert nagyon vártam,
mikor billen át Bianca és Wesley kapcsolata. Az más kérdés, hogy ennél jócskán
többet vártam.
A regény fő
pozitívumát a lányok barátsága adja. Elszakad a sztereotípiától, amit a
tinisztorik gerjesztenek. Itt nincs a gonosz pompomlány klisé, hanem a szép
lányoknak ez a cinikus, mindent utáló bunkó csaj a barátnőjük, akiért állandóan
aggódnak. Bár Bianca viselkedését itt sem tudtam megérteni; ahelyett, hogy
megbeszélné velük a problémáit, inkább nem törődik velük, csakhogy egy jót
kettyinthessen Wesleyvel. Hmm. Mindennek ellenére azért a lányok kitartanak
mellette, és ha összevesznek is, találnak megoldást a problémákra, sosem
pártolnak el egymástól, és erről jó volt olvasni.
Mindezt
kiadva magamból erősen csodálkozom, hogy mégis mit láttak ebben a könyvben,
ami lehetővé tette, hogy a filmvásznon kössön ki. Megnéztem a trailert, úgy tűnik, hogy köze nincs az adaptációnak az eredetijéhez, ami
miatt általában morgok, ezúttal viszont örülök neki. Lehet, hogy csak egy tucat
tinifilm lesz a DUFF lét üzenetére építkezve a Csaj nem jár egyedül és a 10
dolog, amit utálok benned szellemében, de én szeretem ezeket, jobban, mint ezt a könyvet.
Persze aki
nem akad ki azon, hogy a könyv nagy része problémakerülés miatti testi
örömszerzésből áll tinédzserek között, annak a fent írtak biztos nem fogják
kedvét szegni, és akár kedvencet is avathat.
Értékelés: 3,5/5
Borító: 3/5
Eredeti
cím: The DUFF
Kiadó:
Könyvmolyképző
Megjelenés
éve: 2014
Oldalszám:
298
Fordította:
Szabó Krisztina
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése