Egy régóta olvasni vágyott, érdekesen
hangzó disztópia, ezt nekem találták ki, gondoltam. Már angolul várólistára
került évekkel ezelőtt, de mikor megtudtam, hogy lefordítják a nyelvünkre,
kivártam, hogy a polcomon tudhassam.
Mindenképpen
a kezeim közé akartam kaparintani a könyvet. Muszáj kiemelnem a borítót:
egyszerűen csodálatos a kivitelezése. Nagyon tetszik a felirat, a különböző
csíkok, téglalapok fénylő lilája, és hogy maga ez a minta a könyv belsejében is
fellelhető. Már csak az a kérdés, mikor jön a folytatás, hiszen a megjelenés
óta több mint egy év is eltelt már. Ha egyáltalán jön.
Lássuk a
történetet! Az ember mindig a tökély után sóvárog. A tudósok olyan kísérletekbe
kezdenek, ami végül az emberiség vesztét okozza. Ahelyett, hogy megteremtették
a tökéletes egyedet, a genetikai szárnypróbálgatás következtében az új
generációk férfitagjai 25, nőtagjai mindössze 20 évet élnek. A jövőben
járunk, ahol a világ nagy része elpusztult, a megmaradt városokban hatalmas
szakadék tátong a különböző rétegek között.
Főhősünk, Rhine az ikertestvérével él Manhattanben, ám egy nap
elrabolják, és egy előkelő házban Linden Ashby egyik feleségeként végzi. Ám
Rhine képtelen elfogadni ezt az új életet, hiába él jobb körülmények között;
csak a szökés jár a fejében.
Az alapötlet
figyelemfelkeltő, de ha jobban meggondolom, csak a hangzása az, mert ez egy
olyan alapszituáció, amibe bármilyen történetet el lehet helyezni, de nem
mindegy, hogy mit. Ez sem az a pörgős Éhezők
viadala jellegű disztópia; lassan csörgedező menete van, ami egyúttal az
előnye és a hátránya is. Depresszív, fojtogató hangulatot áraszt, hiszen a halál Damoklész kardjaként lebeg az emberek feje felett, amiből nincs kiút.
Főleg azt
mutatja be, hogy az élet kegyetlen rövidsége nem a társadalom összefogásához
vezet amolyan carpe diem alapon, ahol az lenne a cél, hogy az embereknek adatott kevés évet a lehető legnagyobb boldogságban töltsék, hanem
éppen ellenkezőleg. A társadalom szétszakad, mindenki önmagával törődik, a
túlélésért küzd. A gazdagok fittyet hánynak az alacsonyabb rétegekre,
csak az utódnemzés fontossága jár a fejükben. Hogy fenntartsák a vérvonalukat
az egyre fogyatkozó emberiségben, semmi más nem számít. A nők helyzete is
felettébb kiábrándító, nincsenek jogaik, sem szabad akaratuk, a férfiak
kénye-kedve szerint kell tenniük, és a kényszerített poligámia a követendő
példa. Rhine-t, Jennát és Cecilyt elrabolják, majd kiválasztják házastársi
kötelezettségek teljesítésére. Ezzel voltaképpen jól járnak, az emberkereskedők
a profitot nem hozó lányokat egytől egyig agyonlövik. Rhine, Jenna és Cecily Linden házfelesége lesz,
és ebben a házasságban mindhárman más álláspontot képviselnek.
Cecily
csupán 13 éves kislány, aki teljesen elfogadottnak tartja a szerepét, amit
ráosztanak. Szerinte az a dolga, hogy kielégítse a férje vágyait és gyereket
szüljön neki. Megtiszteltetésnek veszi, hogy a kiválasztottak közé sorolja, és
nem kell többet hiányt szenvednie semmiben. Cecily viselkedése a mi
felfogásunkkal több mint sokkoló. Egyrészt pedofíliának vagyunk tanúi, amit
nehéz megemészteni, és azt még inkább, hogy Cecily ebben örömét leli. Túl fiatal még ahhoz, hogy
önállóan gondolkodjon, és megkérdőjelezze az egész helytelenségét. Ebben a világban a lányoknak korán nővé kell
érniük, és megtenniük azt, amire rendeltettek. De a testi érés nem egyenlő a
szellemi éréssel, és hiába próbál Cecily felnőttnek tűnni, és az ő
kötelességeiket ellátni, attól még gyerek. Viszont, ha jobban belegondolunk,
Cecily az egész életét egy árvaházban töltötte, és onnan kiszabadulva új élete
maga a paradicsom. Nincs semmire gondja, mindent megkap, Linden figyelmében
részesül, ez számára maga a boldogság.
Jenna már elfogadta, hogy nőként csak arra való, hogy a férfiak kihasználják. Hagyja nekik, mert már nincs miért küzdenie. Két éve van vissza a halálig, addig csak szeretne átevickélni az időn, ami megadatott neki. Semmi célja nincs az életében, várja, hogy eljöjjön a vég, és megszabaduljon a földi pokol terheitől. Ő az, aki a reménytelenséget képviseli, aki már feladta a küzdelmet, és beletörődik abba, ami jutott neki. Ő a két szélsőség, a Cecily és Rhine közti középút.
Rhine szemén
keresztül a könyv a szabadság vágyát fogalmazza meg. Rhine olyan, mint egy
kalitkába zárt madár, amit etethetnek a legínycsiklandóbb eleséggel, akkor is a
szabadságra áhítozik. Az első naptól kezdve szökni akar, hiába kap meg mindent.
Az ő élete a viszontagságok között, az ikerbátyjával volt teljes, és vissza
akarja kapni azt. De nem olyan egyszerű ez, mert árgus szemekkel lesik minden
mozdulatát, nem hagyhatja el a feleségeknek szánt folyosót, és még ha sikerül
is, a birtok végtelen kiterjedésű, még a szolgálók sem tudják, hol a kijárat.
Rhine megismerkedik
Gabriellel, a szolgálóval, és romantikus érzéseket kezd táplálni iránta. A Gabriel életével kapcsolatos párhuzam elgondolkoztatja, hogy mennyire könnyű lenne
megfeledkezni a kinti világról; Gabriel is onnan jött, és elégedett a szolgálói munkájával. Rhine céljainak elérése érdekében kihasználja a férjét, Lindent, akinek egyértelműen ő a kedvence, és még egy kicsit meg is szereti. Gabrielről
nem tudunk meg sok mindent, így nem került közel hozzám, Linden pedig naiv és
nyámnyila az apja befolyása alatt, nem egy tipikus férfiideál.
Szerintem a
szerelmi szál azért ilyen végtelenül egyszerű, mert nem is fontos. A két férfi
karakter inkább arra szolgál, hogy árnyalja a képet. Mindketten annyi ideje
vannak a birtokon, hogy elfeledkeznek a külvilágról, egy biztonságos burokban
élnek, és ez nekik tökéletesen megfelel. De Linden egy külön álomvilágban élt
egész életében, fogalma sincs a valós világ működéséről, a rendszer
problematikájáról. Túl törékeny ahhoz, hogy elviselje a realitás terhét.
Gabriel viszont hajlandó a váltásra, feladni a biztonság kényelmét, hogy
belevesse magát az ismeretlenbe. A Rhine-nal való kapcsolatuk a lányban
végbemenő folyamatokat érzékeltetik: menjen vagy maradjon? Mert bár menni akar,
de azért megfordul a fejében, hogy megadja magát a sorsának és belefeledkezik a
hazugságba, amiben él.
A Hervadás
tehát egy karakterközpontú regény, ami elsősorban a nézőpontok ütköztetésére
fókuszál, és nem az akcióra fekteti a hangsúlyt. A történet keretét az adja,
hogy Linden apja, Vaughn Házparancsnok rejtélyes kísérleteket végez az
alagsorban, amik aggasztják Rhine-t. Közben a feleségnővérek között
barátság szövődik, így Rhine-t miattuk is félelem tölti el, megnehezítve a szándékait.
A könyv szinte
teljes egészében a birtokon játszódik, és Rhine menekülési szándéka körül
összpontosul. Ennek megfelelően nem sok minden történik, de ennek
kompenzálására az írás hangulatos, és remekül megragadja a pillanatokat. Ezért
szerettem olvasni, ugyanakkor fajsúlyosabb történetet vártam volna. Közben apró
információmorzsákat ejt el a szerző a világról, amiket örömmel csipegettem fel.
A vége
kicsit összecsapott lett, elég nyitott, és fogalmam sincs, hogy alakul majd a
szereplők sorsa. Gondolom világosabb képet kapunk a világról, egy lehetséges
gyógymódról. Bár utóbbit borítékolhatónak érzem, én nem feltétlenül szeretném.
Kíváncsian várom a folytatást.
Összességében a Hervadás egy különleges könyv a puszta akarás képességéről, a szűnni nem akaró szabadságvágyról, amit Rhine képvisel, és amibe foggal-körömmel ragaszkodik. Ez adja ennek a történetnek a szépségét, hogy hosszú hónapok alatt sem dől be a lány a kényelem nyújtotta illúziónak, ami sosem pótolhatja azt, ami elveszett. És ezért már megérte elolvasni.
(Apró érdekesség, hogy Linden Ashby nevén nem tudtam túltenni magam. Van egy ilyen nevű amerikai színész, aki kiskoromban nagy szerelmem volt, haha.)
Összességében a Hervadás egy különleges könyv a puszta akarás képességéről, a szűnni nem akaró szabadságvágyról, amit Rhine képvisel, és amibe foggal-körömmel ragaszkodik. Ez adja ennek a történetnek a szépségét, hogy hosszú hónapok alatt sem dől be a lány a kényelem nyújtotta illúziónak, ami sosem pótolhatja azt, ami elveszett. És ezért már megérte elolvasni.
(Apró érdekesség, hogy Linden Ashby nevén nem tudtam túltenni magam. Van egy ilyen nevű amerikai színész, aki kiskoromban nagy szerelmem volt, haha.)
Értékelés:
4/5
Borító: 5/5
Eredeti cím:
Wither
Sorozat: Vegyészkert-trilógia #1
Kiadó:
Cartaphilus
Megjelenés
éve: 2013
Oldalszám: 408
Fordította: Farkas Nóra
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése