A Madarak a dobozban-t már angolul is
kiszúrtam magamnak, és nagyon örültem, hogy a Fumax kiadó megjelentette kis
hazánkban. A kiadót nem érheti panasz; bár még nem olvastam tőlük sok könyvet,
eddig mindegyikkel elégedett voltam, és a sorba ez a könyv is csatlakozott.
Bizarr
gyilkos-öngyilkos esetek történnek Oroszországban, de főhősünk, Malorie egészen
addig nem veszi komolyan a helyzetet, míg a környéküket is érinteni nem kezdi
az emberekben végbemenő különös viselkedéshullám. Állítólag mielőtt az emberek
megőrülnek, és kárt tesznek magukban és másokban, mindig látnak valamit, de
senki sem tudja, hogy pontosan mit. Ez a tény vírusként terjed; vannak, akik
elköltöznek, míg mások maradnak. Csak behunyt szemmel merészkednek ki az
utcára, és a házukat pillantásbiztossá teszik takarókkal, függönyökkel,
miegyébbel. Végül odajutnak, hogy egyáltalán nem teszik ki a lábukat a házból.
Malorie pont akkor tudja meg, hogy terhes, mikor kezdetét veszik a furcsa
események; a nővérével együtt próbál túlélni. Végül egy vadidegenekkel teli
házban köt ki, ahol terhesen próbálja átvészelni a világvégét, ám ha emberek
vannak összezárva sokáig egy szűk helyen, biztos, hogy a saját vesztüket
okozzák.
Nem volt
nehéz dolga ennek a könyvnek, még megdolgoznia sem kellett engem, eleve
előnnyel indult, hiszen imádom az ilyen erős felütésű történeteket. A
megvalósításban persze elhasalhatott volna, és noha voltak megkérdőjelezhető
pontjai a könyvnek, ezeket egy vállrándítással elintéztem, és minden egyes
pillanatát élveztem. Ami nem semmi teljesítmény, mert Josh Malerman debütáló
regényéről van szó.
Még úgy is,
hogy Malerman öngólt lőtt magának azzal, hogy két szálon fut a történet. Az
egyik a jelenben játszódik, ahol Malorie két négyéves gyerekkel próbálja
elhagyni a házat, és a folyón eljutni valahová. A többi történés a múltban
zajlik, a jelenbe vezető utat mutatja be, és ez a megoldás azért öngól, mert a
szerző a feszültség nagy részét ki is oltotta. Tudjuk, hogy Malorie egyedül van
a gyerekekkel, és nem kell nagyon agyalni rajta, hogy mi történt a többiekkel.
A tudás elvett mindent, amit nagyszabásúbb érdemben nyújthatott volna.
Sokan
mondják, hogy nyomasztó a Madarak a
dobozban, de én nem féltem meg ilyesmi, nem tartott a könyv feszültségben.
Pedig a szerző próbálkozott erősen, érződött a stílusán, megnyilvánult a
pattogós tőmondatokban, amikből az én ízlésemnek kissé sok is volt, de nem rontott
az olvasási élményen. Érződött az olyan jeleneteken, amikben felerősítette,
milyen, amikor megfosztják az embert a látásától, és a vaksötétben minden egyes
rezzenésre megrándul, mert fogalma sincs, mi zajlik körülötte. Ezt próbálja
átragasztani az olvasóra. Mindkét szálat hatásosan oldotta meg, pedig a
jelenben lényegében csak a folyón eveznek, de mindent bevetett, hogy izgalmassá
tegye azt is, a múltban pedig több mindent is boncolgatott, sosem ülepedett le
a történet. Mégis, annak ellenére, hogy nem tartott a markában, azt el kell
ismernem, hogy amikor elérte a csúcspontját a történet, ott rendesen belém
szorult a szusz, ott megvolt az a robbanás. Még most is beleborzongok, ha
rágondolok. Ahogy mindent egyetlen pillanatra fókuszált, és a helyükre kerültek
a darabkák, az generálta mindazt a feszültséget, amit addig nem tudtam átélni.
Sok olyan
véleménnyel találkoztam, amik nehezményezték, hogy nincsenek válaszok, hogy nem
tudjuk, mik a lények, amik az őrületet okozzák, hogy nem tudjuk, honnan jöttek,
hogy néznek ki. Én ezt így éreztem autentikusnak, hiszen nem nézhetnek rájuk,
és abban a pillanatban, mikor megteszik, nekik lőttek. Tehát sosem fog
kiderülni, és nem is fontos szempont szerintem, a központi kérdés a túlélés.
Én egyébként
azt hittem, hogy a madarak azért szerepelnek a címben, mert közük van a
jelenséghez, de nem, csak elemei a történetnek, és ötletesnek tartom, hogy ez
az elem köszön vissza a címválasztásban.
A könyv vége
nyitott vég, de én tökéletes lezárásnak éreztem, hiszen a kitűzött cél elérésének
mikéntjét mutatja be, nem pedig a jövőt, vagy egy tálcán kínált megoldást, ami
valljuk be, egy ilyen világban, mint ez, nem lehetséges.
Azért nem
tudtam jó szívvel öt pontot adni a könyvnek, mert volt egy-két dolog, ami
zavart. Például nehezen fogadtam el, hogy a szereplők egy vadidegen környéken
szemfedőkkel nem tévednek el, és gond nélkül visszatalálnak a házba. Ugyanez
vonatkozik a több km-es útra meg a kocsival vezetésre is. Logikailag
megkérdőjelezhető az az ötlet, hogy a szereplőknek kutyákra van szükségük,
mikor fogyóban az ételkészlet. Nem hogy az nem fordult meg a fejükben, hogy a
meglévő kutyájukat szélnek eresztik, ők még beújítanak mellé kettőt, és senkit
sem zavar, hogy nincs kaja, de megetetik a kutyákkal. A Gary-ügy is sántít egy
kicsit, de oké, legyen, viszont az egyszerre szül a két nő jelenetet szörnyen
hatásvadásznak éreztem, főleg, hogy Malerman erre hegyezte ki az egészet, és ha
nem tette volna ilyen jól, akkor nehezebben nyeltem volna le.
Viszont e
szőrszálhasogatás ellenére ez egy tényleg jó könyv a műfaj kedvelőinek, úgyhogy
ajánlom mindenkinek, aki szereti a nyomasztó apokaliptikus történeteket.
Értékelés: 4,5/5
Borító: 5/5
Eredeti
cím: Bird Box
Kiadó:
Fumax
Megjelenés
éve: 2015
Oldalszám:
262
Fordította:
Rusznyák Csaba
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése